Dincolo de jocuri şi divertisment: noile teritorii ale realităţii virtuale

0
341
realitate virtuala

Realitatea virtuală este un subiect care ne fascinează de mult timp. De la tablourile panoramice ale secolului al XIX-lea, care încercau să umple întregul câmp vizual al privitorului atunci când redau scene istorice, până la filmul The Matrix, care ne sugera, la sfârşitul anilor ’90, că trăim într-o lume complet simulată, se pare că oamenii şi-au dorit mereu să îmbunătăţească realitatea sau măcar să creeze iluzia că se află în altă parte decât acolo unde sunt.

De atunci până în prezent, potrivit variety.com, ochelarii VR au ajuns un accesoriu obligatoriu al împătimiţilor de jocuri şi filme, estimându-se că aceştia reprezintă 65% din vânzările globale de produse legate de realitatea virtuală (echipamente, accesorii, conţinut, publicitate, software), care vor atinge un total de 7,17 miliarde de dolari până la sfârşitul lui 2017. Totuşi, în pofida acestor cifre impresionante, se poate spune că tehnologia este de-abia la începuturi iar, dincolo de jocuri şi filme, ni se deschide în faţa ochilor o lume virtuală în care nu mai este vorba numai despre distracţie, ci şi despre informaţie şi comunicare.

Aşadar, în caz că te-ai întrebat în ce alte domenii mai poţi experimenta surprizele şi imersiunea totală pe care ţi le oferă realitatea virtuală, am făcut o selecţie special pentru tine:

Filme şi documentare, abordate la 360 de grade

Regizorii de film şi de documentare folosesc camerele de luat vederi speciale pentru a reda poveşti din noi perspective şi unghiuri. Pe Within poţi găsi o întreagă colecţie realizată de regizori curajoşi, special pentru VR.

Regizorul Chris Milk şi-a fondat în 2014 propria companie de realitate virtuală, numită Here Be Dragons, producând şi distribuind documentare VR şi oferind filme realizate în New York, Cuba şi chiar Siria. “Nu mă interesează factorul noutate”, a declarat el pentru the Guardian în 2015. “Mă interesează fundamentele unui mediu care ar putea fi mai puternic decât cinematograful, decât teatrul, decât literatura, decât orice alt mediu care a conectat înainte un om cu alt om.”

Și pentru că ți-am zis unde găsești cel mai fain și mai nou conținut din VR, ar trebui să-ți zicem și cum poți să-l accesezi oricând vrei la tine acasă. Simplu: ochelarii VR te ajută să te conectezi instant la experiență. Mai mult, anumite dispozitive funcționează perfect cu telefoanele din gama Galaxy. Tot ce trebuie să faci este să pui telefonul în partea frontală a ochelarilor și te poți bucura de cele mai spectaculoase momente.

Sportul şi muzica, extensii evidente

Platforma LiveLike şi-a propus să difuzeze meciuri de fotbal şi tenis, pe care prietenii le pot urmări împreună în timp ce stau de vorbă, introducând astfel şi o dimensiune de tip platformă socială asociată realităţii virtuale. Postul britanic Sky a lansat o aplicaţie care include o emisiune sportivă prezentată de David Beckham, numită “Closer”, completată şi de conţinut Disney şi Star Wars. NextVR colaborează cu Wimbledon şi NBA, chemându-te să asişti la meciuri direct din miezul acţiunii. Tot NextVR a încheiat un parteneriat cu  Live Nation pentru a produce o serie de concerte muzicale, dar te invită şi la concursul “World of Dance”. Iar Intel a lansat True VR, propunându-şi să ofere experienţe muzicale şi sportive “de primul rând”.

Jurnalismul, un pas curajos înainte   

Companiile media tradiţionale încep şi ele să experimenteze jurnalismul în stil realitate virtuală. De exemplu, proiectul “6x9” al The Guardian te invită să explorezi subiectul detenţiei în regim de celulă, iar New York Times a distribuit peste un milion de kituri de realitate virtuală abonaţilor săi, care pot vedea filme produse special pentru acest proiect. Şi The Economist ne oferă tururi virtuale, cum ar fi în muzeul din Mosul, distrus de Statul Islamic şi recreat digital.

Turismul sparge barierele (inclusiv cele de corali)

Dacă tot vorbeam de tururi virtuale, unul dintre punctele de atracţie ale tehnologiei VR este capacitatea sa de a te purta în locuri pe care este puţin probabil să le vizitezi în persoană, pentru că sunt prea îndepărtate sau este prea scump, sau prea periculos (sau ţi-e lene) să ajungi acolo.

Dar nu-i nimic, poţi folosi realitatea virtuală pentru a urca pe Everest, a te plimba cu gondola în Veneţia sau a explora Marele Canion. Iar dacă ţinteşti mult mai sus, acum poţi chiar faci o plimbare pe Marte.

Medicina şi psihoterapia, ultima frontieră?

Şi industria serviciilor medicale explorează tehnologia realităţii virtuale. Medical Realities este o companie care utilizează realitatea virtuală si augmentată, precum şi diverse jocuri, pentru a-i antrena pe studenţii la medicină să realizeze intervenţii chirurgicale, cu ajutorul unui program numit “Chirurgul virtual” (Virtual Surgeon).

De asemenea, spitalul Los Angeles Cedars-Sinai explorează dacă VR poate avea valoare terapeutică, ajutând pacienţii să se relaxeze zburând deasupra Islandei într-un elicopter sau înotând cu balenele, descoperind chiar că realitatea virtuală poate contribui la reducerea durerilor pacienţilor spitalizaţi. În schimb, MindMaze produce software VR care ar putea juca un rol important în recuperarea pacienţilor care au suferit atacuri cerebrale, traume de coloană vertebrală sau amputaţii.

Pe măsură ce costurile producerii de software şi tehnologie VR se vor reduce tot mai mult, probabil că din ce în ce mai multe companii vor explora potenţialul realităţii virtuale, în cele mai diverse medii şi cu cele mai neaşteptate utilizări. Aşadar, pregăteşte-te ca realitatea virtuală să devină parte a realităţii de zi cu zi.

 

Sursa foto: Shutterstock

(P) Articol realizat împreună cu Arsis



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here