Cercetătorii îți spun de ce nu e deloc bine să fii „pasăre de noapte”

0
652
Un nou studiu arată că cei care funcționează pe modelul „pasăre de noapte”, adică își desfășoară activitatea mai degrabă în timpul nopții și deci dorm puțin, au un risc crescut de mortalitate, probleme cardiace și diabet.
Un nou studiu arată că cei care funcționează pe modelul „pasăre de noapte”, adică își desfășoară activitatea mai degrabă în timpul nopții și deci dorm puțin, au un risc crescut de mortalitate, probleme cardiace și diabet.

Cercetătorii au urmărit 433.268 de adulți din Marea Britanie pe parcursul a șase ani și jumătate. Participanții au fost rugați să se clasifice într-una din patru categorii: „cu siguranță matinal”, „mai mult matinal decât nocturn”, „mai mult nocturn decât matinal” sau „cu siguranță nocturn”. De-a lungul celor șase ani, 10.000 dintre participanți au murit, probabilitatea celor care se identificaseră drept „cu siguranță nocturn” de a se afla printre aceștia fiind cu 10% mai mare.

„Studiile mai vechi arătaseră că păsările de noapte tind să aibă o stare a sănătății mai precară, inclusiv probleme serioase ca diabetul sau problemele cardiace”, a spus într-o declarație de presă Kristen Knutson, profesor de neurologie la Școala de Medicină Feinberg din Northwestern. „Acesta este însă primul studiu care are în vedere inclusiv rata mortalității”.

Nu doar riscul morții a fost mai crescut pentru cei care se încadrau în categoria „pasăre de noapte”. Cercetătorii au descoperit că cei din tipul „cu siguranță nocturn” au un risc de două ori mai mare decât cei din tipul „cu siguranță matinal” de a suferi de tulburări psihice.

„Credem că problemele apar când păsările de noapte încearcă să aibă un program de lucru obișnuit, adică pe timpul zilei”, a mai spus Knutson. „Discrepanța dintre ceasul lor intern și lumea externă poate duce la probleme grave de sănătate în timp, mai ales dacă au un program neregulat. Ceea ce are foarte mult sens, dacă ne gândim la cât este de important ritmul circadian pentru sănătate.

Conform studiului și în concordanță cu rezultatele mai vechi, riscul păsărilor de noapte de a avea diabet, probleme neurologice, gastrointestinale sau respiratorii a fost, de asemenea, considerabil crescut. Să nu uităm nici de riscul de a te îngrășa dacă nu dormi bine noaptea. Ce zici, deja sună mai bine vorba cu „cine se scoală de dimineță departe ajunge”, nu?

Ce-i de făcut ca să faci față cu succes programului tău de somn?

Ești o pasăre de noapte care vrea să își schimbe ciclul de somn pentru o viață mai lungă și mai sănătoasă? Începe cu pași mici – de exemplu, încearcă să mergi la culcare cu 30 de minute mai devreme decât o faci de obicei.

Dacă totuși crezi că, pur și simplu, așa ești tu și nu te poți schimba, Knutson recomandă măcar să ai mai multă grijă de sănătatea ta. „Mesajul cel mai important al studiului este că păsările de noapte trebuie să realizeze ce probleme grave îi pândesc și deci să fie mai atenți la alte aspecte ale stilului lor de viață. Mâncatul sănătos, sportul, somnul suficient (chiar dacă nu atunci când trebuie, adică noaptea) – toate astea ar trebui să fie cu atât mai importante pentru păsările de noapte”, spune ea.

SOURCEMen's Health
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here