Cum să strângi bani în România

0
236

De George Gurescu. Foto: Habitat for Humanity/Alexandru Pavel. 

Acum 11 ani, dacă adunai toți fundraiserii din ţară, îţi încăpeau lejer la o masă în orice restaurant. Într-o perioadă în care cele mai multe ONG-uri de la noi erau dependente de finanţările pe care le primeau de la organizaţia-mamă, strângerea de fonduri era o muncă de pionierat. Mario DeMezzo a început să lucreze ca fund­raiser la Habitat for Humanity în 2004. Zece ani mai târziu, s-a reîntors în organizaţie, unde ocupă poziţia de director naţional, iar astăzi e descris ca unul dintre cei mai buni fundraiseri din ţară, reuşind în cinci ani să strângă trei milioane de dolari pentru proiecte sociale.

Cum poţi colecta bani într-o societate care, în urmă cu zece ani, credea că toate ONG-urile se ocupă de oferirea de ajutoare din străinătate? Primul pas: mergi mai întâi la oamenii care te cunosc. Pentru Mario şi Habitat, norocul a fost că organizaţia deja era cunoscută de directorii străini ai firmelor din Bucureşti. „Acolo am mers. Căutam companiile care aveau legătură cu America, care știau despre Habitat din SUA, unde e un brand uriaș.“

Mario DeMezzo, Credit Alexandru Pavel @The Beef Club (9)

Unul dintre cele mai mari obstacole la începutul carierei sale a fost, spune el, faptul că „dura foarte mult până găseam persoana potrivită din companie cu care să vorbim“. Trebuie să ai grijă ca proiectul să fie „vândut“ de omul de la marketing directorului companiei, altfel sunt șanse ca acesta să nu fie aprobat. Sau, mai bine, încearcă să ajungi la vârful ierarhiei. „În 90% dintre cazurile în care am vorbit direct cu un CEO dintr-o companie, i-am convins. În cazurile în care am discutat cu directorii de comunicare, procentajul nu a mai fost așa de ridicat“, adaugă Mario.

Ca fundraiser, trebuie să găsești strategia care se potrivește organizaţiei pentru care lucrezi. Balurile caritabile nu îţi garantează succesul – „nu toată lumea e mama lui Ethan Hawke“, campaniile de donaţii prin SMS nu vor avea același impact la toate ONG-urile și nici nu trebuie să te bazezi pe banii pe care-i strângi la gura metroului. „Strângerea de fonduri înseamnă perseverenţă. Dacă faci o acţiune de direct mail – și e prima ta acţiune –, eu dau în scris de pe acum că va fi dezastruos rezultatul. Iar dacă faci o acţiune de direct mail și renunţi, ai aruncat banii la gunoi. Mai bine te duci și dai bani la săraci“, spune Mario.

Din experienţa sa, Mario crede că un fundraiser are nevoie de trei ani ca să ajungă la potenţialul său într-un ONG. Atât i-a luat și lui până să strângă un milion de dolari într-un singur an. În tot acest timp, „s-a întâmplat că am ajuns să cunosc organizaţia foarte bine și erau foarte puţine întrebări pe care cineva mi le-ar fi putut pune și eu să nu le fi știut răspunsul“.

Diferenţa dintre un fundraiser care strânge 400.000 și unul care strânge 4 milioane „o reprezintă timpul petrecut pe teren“. Mario merge pe șantierele organizaţiei, lucrează împreună cu voluntarii și-și invită partenerii și donatorii să vadă produsul final.

0978_ovidiu_micsik_inquamphotos.com

„Un proiect bun, un proiect extraordinar va strânge oricât de mulţi bani în oricât de puţin timp. Eu am strâns 800.000 de dolari în trei luni, pentru cele 27 de case construite în cinci zile (în 2007), cel mai mare proiect de construcţie de până acum în Europa“, iar anul acesta se pregătește de BIG BUILD, un eveniment unde Habitat va ridica opt case în doar cinci zile.

Pentru astfel de proiecte, organizaţia are nevoie de sume mari. O singură casă pe care ei o construiesc ajunge la 25.000 de euro, aşa că „dintr-odată, plaja mea de companii se îngustează foarte mult“, spune Mario. Însă banii s-au strâns mereu, iar asta pentru că, spune el, iese din zona de confort și… cere: „Primul motiv pentru care oamenii din România nu donează este pentru că nu le cere nimeni“.

Evită aceste patru greșeli

Ca în orice domeniu, și aici se fac erori. Identifică-le și ferește-te de ele.

Chiar dacă ai un proiect bun, succesul tău depinde şi de impresia pe care le-o faci viitorilor parteneri în întâlniri. Strângerea de fonduri înseamnă multă diplomaţie şi tact, iar Mario DeMezzo îţi spune care sunt greșelile pe care n-ar trebui să le faci dacă vrei ca proiectul tău să-și atingă potențialul maxim.

> Nu cerși. Amintește-ți că ești acolo ca să oferi un parteneriat.

> Nu intra în polemici. Scopul tău e să strângi bani, nu să arăţi că ai dreptate.

> Ascultă. Nu ești singur în întâlnire. Nu vorbi mai mult decât asculţi.

> Ține legătura cu partenerii tăi. Nu uita să faci un follow-up în 24 de ore de la întâlnire.

Articol preluat din ediția de octombrie 2015.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here