Uite ce-i fac băuturile energizante corpului tău

0
574
bauturile energizante îți pot da un impuls când lunea dimineața te lovește din plin. Dar oare merită să plătești costurile pe care le presupun?
Băuturile energizante îți pot da un impuls când lunea dimineața te lovește din plin. Dar oare merită să plătești costurile pe care le presupun?

Conform unei cercetări publicate în Frontiers in Public Health, bauturile energizante nu-ți aduc nici atâtea beneficii pe cât ai putea crede și nici numai beneficii.

În urma unei centralizări a studiilor apărute în ultimii ani despre riscurile consumului de băuturi energizante, cercetătorii au concluzionat că acesta merge mână-n mână cu o mulțime de probleme de sănătate. Probabil că știai deja că pot duce la probleme cu somnul, creștere în greutate sau fluctuații de tensiune arterială. Dar dovezile existente sunt mai îngrijorătoare de atât. Energizantele pot fi responsabile de abuz de substanțe, probleme de sănătate mentală, risc crescut de diabet, carii sau insuficiență renală. 
 

„Gama largă de probleme asupra cărora băuturile energizante au impact ne-a surprins până și pe noi”, declară autorul cercetării, Josiemer Mattei, Ph.D., profesor asistent de nutriție la Școala de Sănătate Publică Harvard T.H. Chan.

Vinovații principali ar putea fi îndulcitorii, după părerea lui Mattei. Energizantele conțin în mod normal doze mari de zahăr, sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză sau îndulcitori artificiali. O doză de 500ml conține aproximativ 54g de zahăr, mult peste recomandările Asociației Americane pentru Inimă, respectiv 36g de zahăr pe zi pentru un bărbat adult.

Corpul face față consumului mare de zaharuri prin cerințe ridicate de insulină care să ajute glucoza să pătrundă în celule. Iar rezistența la insulină duce la diabet de tip 2. În plus, nivelul crescut de zahăr în sânge perioade lungi de timp poate dăuna nervilor și vaselor de sânge, ceea ce poate provoca probleme cardiace și renale. Nu e de mirare nici că băuturile îndulcite favorizează acumularea de kilograme nedorite. Ca urmare a unei alte meta-analize, cercetătorii au concluzionat că dintre oamenii care mănâncă orice și oricât, cei care, în plus, consumă astfel de băuturi se îngrașă mai mult decât cei care nu consumă.

Băuturile energizante mai conțin și cantități importante de cofeină, unele având 35mg la fiecare 100ml. Deși consumul moderat de cofeină e acceptabil, ca la orice altceva el poate deveni problematic dacă se depășește măsura. Cofeina din energizante e responsabilă pentru asocierea băuturilor cu stări de anxietate, depresie sau chiar cu gânduri suicidare. Conform unui alt studiu, cofeina poate determina stări de neliniște și afectarea negativă a somnului – factori cauzali pentru depresie.

Mattei consideră că excesul de cofeină poate juca un rol și în diferite probleme cardiovasculare, cum ar fi hipertensiunea arterială. În plus, în cazul energizantelor, efectul cofeinei este și mai mult potențat de ceilalți stimulanți din compoziție, cum a fi guarana, taurina sau ginsengul.

Deși validitatea meta-analizei de față este limitată dat fiind numărul relativ mic de cercetări prealabile în domeniu, Mattei subliniază că gândul la probabilitatea ca riscurile să depășească efectele pozitive pe termen scurt ale consumului de băuturi energizante nu trebuie pierdut din vedere.

Ce-i de făcut? Răspunsul sugerat de Mattei e extrem de simplu: să ne potolim setea cu apă! O bună hidratare e suficientă pentru a te ține în cursă, fără mult zahăr, stimulanți și alte ingrediente dubioase.

 

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here