Bărbați la job: Febra Harley

0
138

De Jens Clasen. Adaptare de Oana Popa. Foto: Gregor Hohenberg.

Și-a descoperit pasiunea vizionând filmul Easy Rider. Obiectul afecțiunii sale? Vedeta filmului din 1969, un chopper Harley din anii ’50. „Îmi doream un Harley-Davidson Panhead, ca cel condus de Peter Fonda“, spune el. Însă idila era sortită eșecului. Ehinger se afla în Hamburg, Germania, un loc fără niciun Harley la orizont; tot acolo locuiește și în prezent.

În cele din urmă, după cercetări îndelungate, Ehinger a găsit o rablă de Harley, scoasă la licitație în Belgia, pe care a cumpărat-o, în ciuda faptului că nu avea permis de conducere. A recondiționat motocicleta, învățând despre Harley pe parcurs, și apoi a vândut-o la o altă licitație, obținând un profit însemnat. Așa a devenit pasionat.

Mai târziu, a ajuns în America de Sud, pentru a vâna Harley-uri vechi și componente pe câmpuri și în hambare. În Coreea de Sud, a descoperit o flotă de Harley-uri de poliție. „Vindeam motocicletele prin telefon și prin corespondență. Nu exista Internet și nici fax pe atunci (în anii 1980).“

Ehinger spune că a recondiționa aceste motociclete e ca și cum ai construi cu piese Lego – nu contează ce set cumperi, piesele se vor potrivi oricum. Motocicletele Harley fabricate între 1929 și 1984 au fost proiectate să aibă piese interschimbabile. „Ideea era ca oricine să poată repara o motocicletă cu un set de 10 unelte și un briceag de buzunar.“

Atenția lui pentru detalii ridică prețul motocicletelor recondiționate, pe care le vinde către colecționari din toată lumea. (Mai multe despre el pe ehingerkraftrad.com.) Pentru Ehinger, motocicletele vintage sunt opere de artă, dar cumpărătorii vor ca aceste opere de artă să funcționeze la fel de bine ca motoarele precise din ziua de azi. „Oricine plătește 55.000 de dolari pe o astfel de motocicletă se așteaptă ca ea să funcționeze perfect“, spune el. „Din păcate, mașinile vechi de 70 de ani nu merg tot timpul ceas.“

Cum să-ți cumperi prima motocicletă vintage

Sigur că îți dorești una. O motocicletă de modă veche este un simbol al libertății, la preț de chilipir. Însă frumusețea aceea de acum câteva zeci de ani poate ascunde secrete urâte. Înainte să faci pasul, ia-ți aceste trei măsuri de precauție.

Fă un test de compresie

Achiziționează un tester de compresie a motorului (compresmetru), care costă în jur de 200 lei. Scoate bujiile, poziționează dispozitivul cu manometru în spațiul rămas liber, deschide accelerația și pornește motocicleta de câteva ori. O presiune sub 6,9 bari arată că motorul e slab sau pe cale să cedeze. „Ideal e un nivel al presiunii de peste 8,6 bari“, spune Alan Stulberg de la Revival Cycles din Austin.

Miroase combustibilul

Deschide rezervorul și miroase combustibilul. „Dacă are un miros pătrunzător, de vin fermentat sau de vopsea, înseamnă că s-a oxidat și probabil că țevile sunt pline de reziduuri“, spune Stulberg. Pentru a-ți readuce motocicleta în stare bună, va fi nevoie să înlocuiești carburatorul, să efectuezi o curățare ultrasonică și să reglezi motocicleta, ceea ce înseamnă cel puțin 20 de ore de muncă.

Examinează rezervorul

Pipăie rezervorul pentru a găsi denivelări sau vopsea scorojită. „Aceasta poate fi o consecință a unei scurgeri lente“, spune Stulberg. Poți fi sigur de asta dacă dai peste porțiuni umede sau lipicioase ca mierea. O potențială scurgere e o veste proastă: te va costa câteva mii de lei să înlocuiești rezervorul, presupunând că vei găsi piesele de schimb potrivite. —Jaclyn Trop



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here