Cum se antrenează un pilot de Formula1?!

11 februarie 2014

Echipa Technogym i-a intervievat pe Simon Reynolds, Driver Performance Manager al echipei Vodafone Maclaren Mercedes şi pe instructorul de fitness Mike Collier care îl antrenează pe Jenson Button pentru a afla ce îi trebuie unui pilot de F1 pentru a deveni campion!

Alonso-Technogym F1

Nu este uşor să devii un pilot de Formula1. Puţini ştiu că aceşti campioni sunt unii dintre cei mai în formă oameni de pe Pământ ce posedă calităţi extraordinare, precum viteză de reacţie, anduranţă şi abilitatea de a se adapta situaţiilor. În urma interviurilor Echipa Technogym a aflat care sunt acestea.

Implicarea
Piloţii de Formula1 se antrenează, de la vârste fragede. Mulţi copii care sunt pasionaţi de karting îşi doresc să devină piloţi de F1, dar puţini dintre ei reuşesc cu adevărat, doar cei care sunt motivaţi să îşi atingă scopurile şi muncesc din greu. Jenson Button, pilot britanic care concurează pentru McLaren şi campion mondial în 2009 este unul dintre aceia care au început karting-ul la vârsta de opt ani. El s-a antrenat constant, iar acum este unul dintre cei mai în formă piloţi de F1 ai momentului.

Adaptabilitatea
Piloţii trebuie să se adapteze rapid. Călătoresc pe tot Globul Pământesc, aşa că trebuie să se obişnuiască repede cu fusul orar, schimbările de climă şi diferenţele culturale. În timpul unei curse de Formula1, orice se poate întâmpla: de la accidente pe pistă, până la probleme tehnice ale maşinii. Chiar şi lucrurile cele mai mărunte pot influenţă performanţa unui pilot de F1. Cei care nu au putere de adaptare, eşuează!

Nutriţia
Ca sportiv de performanţă, ceea ce mănânci şi bei reprezintă esenţa performanţei. Piloţii au la dispoziţie diete personalizate, de către nutriţionişti şi antrenorii personali. Echipa Maclaren Mercedes acordă o atenţie sporită băuturilor, punând la dispoziţia piloţilor băuturi personalizate, realizate de Lucozade Sport, întrucât apă nu este suficientă! Pe partea de nutriţie sunt trei etape importante: cea de dinaintea cursei, din timpul cursei şi post-cursă. Pilotul Jenson Button mănâncă mese cu un procent ridicat de proteine şi complex de carbohidraţi din legume rădăcinoase, precum morcovi, păstârnac și cartofi. El nu mănâncă paste sau pâine.

Rezistenţă cardiovasculară
Este vital ca piloţii de F1 să aibă un sistem cardiovascular eficient pentru a nu se epuiza în timpul curselor. În timpul antrenamentelor de fitness, ei realizează o combinaţie de exerciţii de anduranţă care stimulează într-un mod diferit muşchiul inimii şi pulsul, în aşa fel încât să facă faţă emoţiilor din timpul unei curse. Pentru a rezista unei viteze de până la 200 de km la oră, în cabina maşinii care se transformă într-o saună, Jenson face exerciţii specifice triatlonului: înot, alergare, ciclism.

Forţa şi stabilitatea
O postura corectă a corpului este un lucru vital pentru un pilot de Formula1. În timpul unei curse presiunea exercitată de forţa gravitaţional este mare, deci corpul unui pilot trebuie să fie suficient de puternic ca să i se opună. Cu ajutorul forţei şi a stabilităţii, piloţii evită accidentările. Cei care antrenează piloţii de Formula1 insistă asupra întăririi muşchilor. Prin aceste exerciţii, pilotul poate executa multe mişcări rapide, fără a-şi obosi muşchii şi poate rezista şocurilor produse de frânarea bruscă.  

Jenson Button-2 Jenson Button-1

Rezistenţă gâtului
Gâtul este unul dintre cele mai importante părţi ale corpului unui pilot. Acesta trebuia să facă faţă acceleraţiei gravitaţionale, la frânare sau în curbe. Dacă gâtul unui pilot nu este suficient de puternic sau stă într-o poziţie incorectă, pilotul îşi poate pierde concentrarea. În timpul iernii, piloţii de F1 realizează numeroase antrenamente pentru a-şi întări muşchii gâtului. Jenson foloseşte echipamentul Technogym F1 Training Machine care simulează mişcările din cabina maşinii de curse. Piloţii îşi lucrează foarte mult umerii, mijlocul şi spatele, întrucât toţi aceşti muşchi sunt interconectaţi.

Utilizat de Fernando Alonso şi Felipe Massa, Technogym F1 Training Machine este destinat numai sportivilor de performanţă, permiţându-le să îşi antreneze acele grupe de muşchi care sunt suprasolicitate în timpul curselor. Cu un sistem ce combină acceleraţia gravitaţională cu vibraţiile, F1 Training Machine le permite piloţilor să se antreneze în condiţii similare curselor, reproducând tensiunea şi şocurile exercitate la nivelul mâinilor şi gâtului, în cabina de curse. De exemplu, un mecanism bazat forţe de elongare îi permite sportivului să se antreneze în patru direcţii. Prin cabluri care se ataşează căştii şoferului, maşina produce o anumită rezistenţă care simulează mişcările de accelerare şi frânare din timpul cursei. Aceste cabluri le permit piloţilor să îşi întărească muşchii gâtului şi să facă faţă efectelor produse de forţa centrifugă. Mai mult, pentru a antrena braţele, volanul are o greutate de 25 de kg şi este dotat cu un mecanism care imită vibraţiile din timpul cursei.

Technogym F1 Training Machine Technogym-F1-Training-Machine-2

Viteza de reacţie
Piloţii de Formulă1 trebuie să aibă o putere mare de concentrare pentru a reacţiona rapid la tot ce se întâmplă în timpul unei curse. Trebuie să fie atenţi la propria maşină, la celelalte maşini aflate în competiţie, la semnele şi steagurile de avertizare din timpul cursei. Pe parcursul unui Grand Prix care durează o oră şi 40 de minute, concentrarea trebuia să fie 100%. Tocmai de aceea, înaintea unei curse se fac multe antrenamente de ascuţire a simţurilor, precum testul Batak Pro. În plus, băuturile pe bază de cafeină au un rol important în dieta sportivului pentru a-l ţine într-o stare de alertă, de la startul până la finish-ul cursei.

Concentrarea
Starea mentală a piloţilor se poate schimba de la cursă la cursă. Aceasta depinde de rezultatul fiecărei curse în parte. Atunci când câştigă, piloţii intră în următoarea cursă cu mai multă încredere în forţele proprii, dar dacă au un accident sau un rezultat slab au moralul la pământ. Ca toţi sportivii, un pilot trece prin tot felul de stări. Ceea ce face diferenţa este modul în care ştiu să depăşească momentele dificile! 

Profesionalismul
Această calitate câştigă respectul colegilor de echipa, dar şi a rivalilor şi se aplică, atât în maşină, cât şi în afară ei. De exemplu, un pilot bun are capacitatea de a înţelege şi de a vorbi de la egal la egal cu inginerii despre ce probleme întâmpina în timpul unei curse. Totodată, un pilot bun are capacitatea de a discuta cu media şi cu sponsorii.

Recuperarea
Este cheia performanţei. Antrenamentul este important înaintea unei curse, recuperarea este vitală după o cursă. Acesta este momentul în care timpul şi mintea trebuie să se odihnească pentru a deveni şi mai puternice. Activităţile de recuperare includ masajul, antrenamentele pentru îmbunătăţirea flexibilității, exerciţiile aerobice, timpul petrecut cu familia şi prietenii, iar mai presus de toate… somnul!

 

haute-today-formula-1-grand-prix-jenson-button

 

Produsele Technogym sunt importate în România de compania LivingWell şi sunt disponibile în showroom-ul din strada Luterană, nr 2, 021.311.17.73.



Categorii: Insider

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți