Viteza nu contează

0
317

De Mihai Ghiduc. Fotografie de Mihai Stetcu/Red Bull pentru Men’s Health.

Ca să termini o competiţie de hard-enduro, nu trebuie să fii cel mai rapid, ci cel mai bine pregătit. Diferenţele nu se fac pe zonele unde poţi tura motoarele la maximum, ci acolo unde ai nevoie de ore ca să parcurgi zonele cele mai dificile ale traseului, cu viteze ce par mici chiar și pentru melci. Și unde trebuie să fii la fel de bun la șurubărit chestii ca la pilotat. „Dacă s-a întâmplat ceva cu motocicleta pe traseu, trebuie să știi să o repari ca să poţi continua. Spre exemplu, dacă ai căzut într-o apă și îţi îneci motorul, trebuie să știi cum să îl repornești. Trebuie să știi cum să schimbi diverse piese, cum să rezolvi problemele care pot apărea pe partea electrică.“

Am aflat asta de la campionul din acest an de la Red Bull Romaniacs, cea mai dură competiţie de hard-enduro din lume. Jonny Walker se află în cel mai bun an al carierei. În 2015, i-a luat faţa lui Graham Jarvis și a câștigat primele patru competiţii de profil din acest an (The Tough One, Hell’s Gate și Red Bull Hare Scramble, înainte de a învinge și la Sibiu). Mai are două competiţii, în Polonia și Turcia, și ar putea termina anul neînvins.

Jonny Walker (KTM) este noua vedetă a Romaniacs, competiţie care, din 2004, când a fost creată de Martin Freinademetz, campion mondial de snowboard, și până acum, a avut câștigători de prestigiu: Cyril Despres (de cinci ori câștigător al Raliului Dakar), la prima ediţie, în 2005 și 2007 și Graham Jarvis, britanicul care s-a impus de patru ori pe traseele inedite din Carpaţi, în 2008, 2011, 2012 și 2013. Jonny a câștigat cursa la 23 de ani, în 2014, devenind cel mai tânăr deţinător al titlului, iar anul acesta a repetat performanţa.

Campionul de la Sibiu a pozat pentru Men’s Health într-una dintre zilele de pauză pe care le-a avut, în centrul orașului care găzduiește Romaniacs. Nu câștigase concursul încă, dar știa că e cel mai important să iasă primul. „Red Bull Romaniacs este cea mai dificilă competiţie, comparativ cu celelalte din Circuitul Mondial de Hard-Enduro, este cea mai lungă“, ne spune el. „Sunt multe momente dificile, și singura soluţie este să pornești pregătit și să te aștepţi că orice se poate întâmpla pe durata celor cinci zile de cursă.“

Iar pentru a fi gata de orice, trebuie să te pregătești la toate capitolele. „Trebuie să fii atent la modul în care te antrenezi și la dietă“, spune Jonny. Englezul de 24 de ani e permanent pe motocicletă, ba chiar s-a mutat pentru asta în Franţa, unde locuiește cu familia mecanicului său, Seb. „De obicei, încep pregătirea mai intensă cu patru-șase săptămâni înainte de competiţie“, declară Jonny, care își face programele de antrenament de unul singur. „În fiecare zi fac altceva pentru a mă pregăti de cursă. În general, merg zilnic la sală și încerc să mă dau cu motocicleta în cât mai multe zile. Practic, fac o pauză de o zi între sesiunile de antrenament pe motocicletă. Când fac antrenamentele pe motocicletă, am sesiuni specifice pentru anumite tipuri de teren și obstacole. La sală, fac în general exerciţii cardio și, în majoritatea timpului, cycling indoor. Dacă nu merg la sală într-o zi, atunci sigur alerg sau mă dau cu bicicleta, pentru că trebuie să am zilnic în program exerciţii tip cardio.“

Jonny Walker - Portrait

Partea de dietă e la fel de importantă, chiar și penteu metabolismul rapid al unui tânăr activ. Reţeta: evident, cât mai multă energie. „Mulţi carbohidraţi“, spune Jonny. „Cu o săptămână înainte de cursă, mă opresc din mâncat carbohidraţi pentru două zile. În săptămâna cursei, încerc să mănânc cât de mult pot și am în permanenţă cu mine gelurile proteice, beau Red Bull și multă apă.“

Cu toate astea puse la punct, Jonny e sigur că va urma o competiţie bună. „Dacă știi că ai făcut tot ce poţi pentru a câștiga cursa, că te-ai antrenat mai mult decât oricine, atunci pornești cu o mentalitate de învingător.“ Nu râpele, noroaiele, râurile de munte, buștenii cu dimensiuni de Sequoia sau urșii sunt lucrurile care să i se pară periculoase tânărului rider. Pentru el, competiţia e parte din viaţă și acolo dă totul. „Da“, spune Jonny, „când sunt pe drumurile publice, indiferent că sunt cu mașina sau cu motocicleta, sunt foarte prudent, pentru că știu că drumurile publice pot fi periculoase. Locuiesc în două ţări, Anglia și Franţa, și uneori este destul de amuzant să treci de la condusul cu volan pe dreapta la cel cu volan pe stânga.“

Presiunea e mai mare uneori în viaţa de zi cu zi decât în cursă. Fiindcă acolo știe că e pregătit să fie cel mai bun. „Mă gândesc că celorlalţi le este mai greu decât îmi este mie“, spune Jonny Walker, „pentru că eu știu că, dacă ajung într-o cursă și merg bine, voi fi pe podium.“

Echipamentul tău de enduro

Mai mult decât motocicleta, lucrurile pe care le iei cu tine la drum fac diferența dintre o competiție încheiată la finish sau în mașina care-ți duce motorul defect la reparat sau, mai rău, în ambulanță. Jonny îți enumeră ce trebuie să ai. „Echipamentul nostru constă în cască, neck-brace, platoșă, genunchiere, cizme și pantaloni de enduro, tricou, mănuși, ochelari. La Romaniacs avem nevoie și de GPS și purtăm cu noi un rucsac în care sunt camel bag-ul, telefonul mobil, trusa de prim-ajutor, harta de siguranță (o desfacem doar dacă trebuie să părăsim de urgență traseul și este nevoie să ne orientăm rapid), geluri proteice și câteva unelte care ne sunt necesare dacă trebuie să reparăm ceva la motor.“

 Articol preluat din ediția de septembrie 2015.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here