Un antrenor de top spune că nu toți bărbații trebuie să facă îndreptări cu halterele

0
219

De Michael Easter. Foto: 123RF. Adaptare: Casa de Traduceri

Îndreptările cu haltere sunt deseori un exercițiu extrem de eficient – pentru majoritatea bărbaților. Dar pentru câțiva dintre aceștia, ridicarea de greutăți ar putea fi pur și simplu imposibilă.

Unii bărbați chiar nu pot face îndreptări cu halterele fără durere, indiferent cât de în formă sunt, spune Dean Somerset, C.S.C.S., fizioterapeut din Edmonton, Alberta Canada.

„Credeam că toată lumea ar trebui să facă îndreptări cu halterele”, spune el. „Dar pe măsură ce am lucrat cu mai multe persoane, mi-am dat seama că nu e bine să credem că orice persoană poate face absolut orice mișcare”.

Unele persoane care se antrenează cu Somerset pur și simplu nu pot face îndreptări cu halterele fără a resimți o durere pe loc sau a doua zi. „Nu erau accidentați, totul era perfect și erau în formă, nu se accidentaseră de la alte exerciții”, spune el.

Chiar a încercat cu acești clienți variații foarte ușoare, mult mai puțin tehnice ale acestor exerciții. Nici măcar asta nu i-a ajutat să resimtă un disconfort mai mic. Neavând cum să dea vina pe niciunul dintre obișnuiții vinovați pentru durere, Somerset spune că acest fenomen – pe care l-a întâlnit la aproximativ 10 procente din clienții săi – a fost inițial destul de bulversant.

Apoi, și-a dat seama de un lucru: îndreptări cu halterele pun multă presiune pe coloana vertebrală. Iar teoria lui Somerset este că la unele persoane coloana vertebrală este mai puțin tolerantă la torsiune decât la alte persoane.

Torsiunea este o forță orizontală de alunecare. Gândește-te cum ștergi o masă cu o cârpă – când treci cu cârpa peste masă aplici o forță de torsiune, în timp ce atunci când apeși pe cârpă este compresie.

„Dacă discurile tale vertebrale se freacă mult între ele, e vorba de torsiune”, spune Somerset. „Discurile vertebrale nu sunt identice la toate persoanele. Este posibil ca aceste persoane să aibă discuri vertebrale cu o formă asupra cărora torsiunea provoacă durere, sau pur și simplu sunt suprasensibile la aceste forțe”.

Somerset pune fiecare client să încerce măcar să facă îndreptări cu halterele folosind o variație a exercițiilor adecvată pentru forma în care se află. Dacă își dă seama că îndreptările provoacă durere indiferent de exercițiu, are o serie de exerciții fantastice prin care clienții învață și mișcarea de pivotare din șold (hip-hinge).

„Pun oamenii să facă o genuflexiune sau o presă cu bara pe șold, sau chiar o îndreptare cu trap bar pentru a obține același efect fără probleme”, spune el.

Faci și tu parte din acel procent minuscul de sportivi care ar putea să fie nevoiți să evite îndreptările cu haltere? Dacă după ce faci îndreptări cu haltere ai mereu dureri de spate, atunci e posibil să fie cazul tău.

Mai întâi asigură-te că folosești ce trebuie, ia-ți un antrenor. Dacă ești în formă și nu ai alte accidentări care ar putea să provoace durerea, e posibil ca îndreptările cu haltere pur și simplu să nu fie pentru tine, spune Somerset.

„Niciun exercițiu nu e magic – nu are rost să încerci să treci peste durere ca să poți face îndreptări”, spune Somerset. „Te vei răni și nu vei mai putea face sport deloc, ba chiar ai putea să produci accidentări de durată sau cel mult să te frustrezi permanent”. 



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here