Tu pentru cine alergi?

0
156

De George Gurescu. Foto: Guliver/GettyImages, arhiva personală.

În urmă cu 20-30 de ani, prima întrebare pe care o auzea un alergător la maraton era „De ce faci asta?“ sau „Cât te-ai antrenat?“. În 2015, a participa la cursa de 42,2 kilometri în numele unei cauze caritabile e un fapt comun, iar „Pentru ce (cauză) alergi?“ e prima întrebare pe care un alergător o aude. Acest fenomen global se vede cel mai bine la Londra, unde Virgin Money London Marathon a devenit cel mai mare și cunoscut eveniment de fundraising din lume. The Guardian scria că aproximativ 75% dintre participanţi aleargă în scop caritabil și, în cei 34 de ani de când se organizează, au fost strânse circa 716 milioane de lire sterline.

De ce aleg oamenii să participe la competiţii de anduranţă în numele unei cauze? „Cred că e vorba de sentimentul reușitei pe care-l ai la linia de finish, care este amplificat de ideea că nu te-ai ajutat doar pe tine, ci și pe cei care nu pot. La ­fundraisingul prin sport – fie că-i maraton, swimathon sau cursă de ciclism –, oamenii apreciază că ai renunţat la timpul tău liber ­pentru a-i ajuta pe alţii“, spune Marc Jenner, director de Fundraising la Hopes and Homes for Children din România și alergător la peste 20 de maratoane.

În plus, adaugă Christopher Y. Olivola, assistant professor la Tepper School of Business, astfel de evenimente sportive le cer oamenilor să treacă printr-un adevărat disconfort fizic pentru ca apoi să aibă „privilegiul“ de a dona bani. „Când oamenii anticipează că vor avea de suferit pentru a dona bani pentru o cauză nobilă, disponibilitatea lor de a contribui va crește“, spune Olivola în cartea The Science of Giving: Experimental Approaches to the Study of Charity.

În România, fundraisingul prin participarea la competiţii sportive a luat amploare în ultimii ani, odată cu popularizarea unor evenimente sportive de genul Semimaratonului și Maratonului București. „Ele sunt în topul evenimentelor, atât în ceea ce privește numărul de participanţi, dar și din punctul de vedere al numărului de fundraiseri, de donaţii și de sume strânse“, spune Gabriel Solomon, sportiv de anduranţă și iniţiator al platformei de fundraising galantom.ro.

Pentru Oana Năstase, Managing Director al Asociaţiei Bucharest Running Club, organizatorul Raiffeisen Bank Bucharest Marathon din octombrie, cele opt ediţii au însemnat o evoluţie constantă. „Este o creștere naturală prin faptul că oamenii încep să aibă hobby-uri, să le extindă și să le practice, iar cele mai importante sunt alergarea și ciclismul. Dacă în 2008 alergau câţiva maratoniști la eveniment și oamenii în vârstă stăteau, se opreau pe stradă și priveau pe principiul «de ce alergi așa, fără scop», acum fenomenul a crescut și sunt peste 60.000 de alergători activi în București“, spune ea. În acest an, numărul participanţilor va ajunge la 10.000.

London Marathon Runners Cross Tower Bridge

Iar odată cu numărul lor, a crescut și numărul ONG-urilor și al fundraiserilor care se înscriu la aceste evenimente sportive. În 2008, au fost doar două organizaţii nonprofit la maratonul din București, dar în 2015 vor fi în jur de 20, unele dintre ele venind cu echipe de alergători care vor avea chiar și 5-600 de participanţi.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here