Totul despre trail running

4 iulie 2013

Alergarea pe poteca este cel mai bun test de anduranta pentru mintea si corpul tau. Afla daca il treci in mijlocul naturii sau pe crestele muntilor

Desi a aparut de ceva vreme in Romania (in urma cu sase ani s-a organizat la Zarnesti primul Maraton al Pietrei Craiului pentru 50 de participanti), de abia in ultimii ani a devenit un fenomen de o amploare deosebita.

Una dintre cele mai celebre curse de trail running din lume, Ultra Trail du Mont Blanc, strange de 10 ani la startul din Chamonix, Franta, 10.000 de participanti dornici sa inconjoare in alergare cel mai inalt munte din Europa. In Romania cursele de acest gen aduna cateva sute, dar numarul sportivilor este in continua crestere.

 

Minighid de pregatire
Ca sa incepi alergarea pe poteca, iti trebuie un nivel minim de antrenament, o pereche de pantofi sport cu talpa aderenta, dar si multa pasiune pentru natura.

Daca esti incepator, mergi la munte intr-o zona pe care voiai sa o vezi de ceva vreme si opteaza pentru un traseu usor si bine marcat. Alterneaza alergarea cu mersul rapid si hidrateaza-te regulat. In cazul in care nu poti ajunge la munte, si o padure din apropierea casei tale este un inceput excelent.

Incepe cu 30 de minute de alergare pe poteca si mareste treptat durata si intensitatea antrenamentului. Dupa ce vei capata rezistenta, poti trece la antrenamentele specifice alergarii montane: serii de intervale pentru viteza (spre exemplu 10 serii de 200 de metri, in alergare la viteza maxima) si sesiuni de alergare in panta (10 serii de 100-200 de metri la viteza maxima), combinate cu abdomene si exercitii pentru intarirea spatelui si a umerilor.

In cazul trail runningului, pe langa pierderea in greutate si o conditie fizica mai buna, te bucuri de cateva beneficii mai speciale. In primul rand vei simti nevoia sa mergi mai des la munte sau oriunde in natura, vei fi mai legat de mediul inconjurator, vei invata sa te orientezi mai bine si vei avea mai multa incredere in fortele proprii, indiferent de obstacolele carora trebuie sa le faci fata. De aici pana la primul tau concurs pe poteca nu mai e decat un pas.

 

Echipamentul necesar
In cazul in care alergi pe potecile padurilor de la campie, nu ai nevoie de echipament special (poti folosi pantofii si hainele obisnuite de alergare pe asfalt), insa cand vrei sa te antrenezi prin munti, situatia se schimba. Cumpara-ti o pereche de pantofi de trail running; spre deosebire de cei clasici, au talpa mai rezistenta, cu striatii mari, utile la tractiunea in urcare, dar si pentru controlul stabilitatii, la coborare sau pe teren alunecos. Variantele sunt multiple, daca esti pretentios poti alege S-LAB 5 Softground de la Salomon, 782 lei, salomon.ro – sunt unii dintre cei mai buni pantofi de alergare montana –, sau alte branduri ca Asics, La Sportiva ori Adidas.

Un alt aspect important de care trebuie sa tii cont este ca in natura si mai ales la munte conditiile meteo se schimba rapid. Asa ca, inainte sa iesi la alergare, studiaza prognoza si pune intr-un rucsac usor haine de ploaie, apa, fructe si/sau ciocolata in cantitati direct proportionale cu lungimea traseului stabilit.

 

Planifica-ti alergarile
Trece-ti in calendar alergarile din Trail Race Series 2013. Iar daca esti din Bucuresti, nu uita de antrenamentele organizate in fiecare duminica dimineata in padurea Baneasa, la ora 10.

Corcova Trail Race
31 august 2013, Corcova Vineyard, Mehedinti, detalii in curand

Azuga Trail Race
10 octombrie 2013, Azuga, Valea Prahovei, azuga.trailrace.ro

Baneasa Trail Race
14 decembrie 2013, Padurea Baneasa, baneasa.trailrace.ro

 

De Lucian Al Marii, organizator Trail Race Series, Asociatia Sport La Orice Varsta.
Foto: Sean Laurenz. Model: Nic Pletts – Boss Models, Cape Town

 



Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți