Ține-ți foamea în frîu!

23 martie 2011

Șapte metode de-a reduce la tăcere un stomac zgomotos

de Paul Kita
fotografii de Stephen Lewis
editat de Mira Velcea

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →

Șapte metode de-a reduce la tăcere un stomac zgomotos

de Paul Kita
fotografii de Stephen Lewis
editat de Mira Velcea

Micul dejun consta din două gogoși umplute cu cremă de căpșune. Aveam nevoie să mănînc ceva pe fugă, așa că am înhățat două gogoși pe care le-am dat gata în drum spre muncă. Simțindu-mă sătul și cu nivelul glicemiei ridicat, m-am apucat sîrguincios de treabă. Dar, pe la ora 10, mațele începuseră deja să îmi chiorăie, iar pînă la prînz mai erau două ceasuri. Nu același lucru se întîmplase cu o zi în urmă, cînd îmi făcusem un sendviș cu pîine integrală, ou și brînză. Chiar dacă acesta avea cu 200 de calorii mai puține decît gogoșile, îmi ținuse de foame pînă la ora 1. În ambele zile, avusesem un mic dejun sățios – la momentul respectiv. Dar care e totuși diferența? Răspunsul, amice înfometat, stă în percepția duală a creierului în ceea ce privește îndestularea. „Îndoparea“ reprezintă senzația de stomac plin pe care o ai la finalul unei mese. „Sațietatea“, pe de altă parte, arată cît timp va dura pînă ți se va face iar foame. Cu 15 ani în urmă, cercetătoarea australiană dr. Susanna Holt, care a clasificat alimentele în funcție de gradul lor de sațietate, a apelat la mai multe companii alimentare pentru a o sprijini în studiile sale. Și-n ziua de azi, așteaptă sprijinul acestora. Companiile au preferat însă să descrească sațietatea alimentelor produse, pentru ca oamenii să cumpere mai mult. Fii tu cel care preia controlul! Evită îndoparea și vei putea controla dimensiunea porțiilor consumate. Acordă atenție gradului de sațietate și vei scăpa de dorința de-a

1. Află ce (și cînd) să bei
Gîndește-te la stomacul tău ca la un balon. Pe măsură ce mănînci, se umflă. Și, odată ce a atins capacitatea maximă, senzorii din sistemul digestiv spun amigdalei creierului că e timpul să oprească înfulecatul, indiferent cu ce ți-ai umplut stomacul pînă atunci. „Mîncatul a jumătate de sul de hîrtie te poate face să îți simți stomacul plin“, spune dr. Ala Aragon.
Pentru a-ți umfla stomacul fără a-l burduși cu calorii (sau produse de hîrtie), ai nevoie de apă. Aragon recomandă consumul unui pahar de apă cu 30 de minute înainte de masă și să iei înghițituri mici în timpul mesei. Alimentele bogate în apă – supă, salate, fructe, legume – îți vor umple și ele stomacul fără a te face să înghiți calorii în exces.

2. Fă-ți plinul cu fibre
Conform unui studiu efectuat în 2009 de cercetătorii de la Universitatea din Washington, fibrele scot apa din corp și din alimentele pe care le consumi și o transportă în tubul digestiv, contribuind la crearea senzației de preaplin.
Fibrele pot, totodată, să încurajeze sațietatea. Din moment ce trec prin organism nedigerate, fibrele încetinesc absorbția nutrienților și te fac să te simți sătul pentru mai mult timp, asta a arătat un studiu efectuat în anul 2008 de cercetătorii de la Universitatea Minnesota. Un studiu publicat, în 2009, în Journal of the American Dietetic Association a arătat că adăugarea a 6 g de fibre solubile într-un iaurt oferă același grad de sațietate ca îngurgitarea a 260 de calorii. Pentru a beneficia de capacitatea fibrelor de a-ți umple stomacul, consumă 25–35 g pe zi.

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →


Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!