Ce cauzează spasmele musculare și cum să scapi de ele

0
864
Dacă nu știi exact despre ce vorbim, te poți considera norocos! Pentru noi, ceilalți, știința de a le preveni sau de a face ceva folositor atunci când apar poate face diferența între a te târâi până la mașină după sport sau a merge sprinten, cu capul sus, atunci când pleci de la sală.
Dacă nu știi exact despre ce vorbim, te poți considera norocos! Pentru noi, ceilalți, știința de a le preveni sau de a face ceva folositor atunci când apar poate face diferența între a te târâi până la mașină după sport sau a merge sprinten, cu capul sus, atunci când pleci de la sală.

Antrenamentul merge grozav pe ziua de azi. Faci genuflexiunile până jos, nu te lași cocoșat de greutăți ci le ridici cu spor, iar săriturile le faci la înălțime. Când, dintr-o dată, simți o drere aprinsă în spate. Încerci să nu o iei în seamă dar nu poți și pace! Gata, e clar acum, ai o spasmă musculară de toată frumusețea.

Ce sunt spasmele musculare, de fapt?

Pe scurt, spasmele musculare apar atunci când un mușchi se contractă în mod involuntar. Această contracție provoacă o durere ascuțită și senzația că nu te poți relaxa nicicum.

Mulți folosesc interșanjabil termenii „febră musculară” și „spasm muscular” dar ei nu înseamnă chiar același lucru, explică fizioterapeutul Mark Kozuki. Deși sunt într-adevăr asemănătoare, febra e o durere care durează o vreme, pe când spasmele vin și pleacă. În plus, spasmele se resimt în mai mare măsură în șolduri, spate sau mușchii trunchiului, în timp ce febra afectează în primul rând gambele, coapsele și tendoanele.

Ce cauzează spasmele musculare?

Există o gamă variată de răspunsuri la această întrebare. Deshidratarea este probabil cea mai frecventă cauză dar și altele, precum deficiența de potasiu sau ridicarea de greutăți mari urmată de alte activități care tensionează mușchii, pot explica spasmele. Kozuki dă drept exemplu situația în care, după lucrul cu greutăți mari, te speli pe cap în cabina de duș (ceea ce te obligă să îți menții brațele ridicate și tensionate o vreme) – în aceste condiții e destul de probabil să resimți spasme musculare.

„Uneori spasmele pot avea cauze atât de simple precum oboseala, lipsa de energie sau suprasolicitarea musculară”, explică Dr. Adam Rivadeneyra, specialist în medicină sportivă de la Institutul Ortopedic Hoag din California.

Și factorii de mediu pot juca un rol important, de exemplu umiditatea sau frigul. Rivadeneyra spune că astfel de condiții pot îngreuna încălzirea și relaxarea de după antrenament, precum și hidratarea corectă a organismului.

Cum tratezi spasmele?

Chiar dacă sunt dureroase și deci neplăcute pe moment, vestea bună e că simptomele se ameliorează cu odihnă, gheață, hidratare sau cu un stretching bun. Dacă însă observi o cronicizare a spasmelor, e de preferat să ceri ajutorul unui fizioterapeut.

 

Vizita la un specialist te poate ajuta să elimini alte posibile cauze medicale ale spasmelor.  E cel mai probabil ca tratamentul recomandat de fizioterapeut să presupună exerciții care să îmbunătățească simetria mișcărilor și să înzdrăvenească zonele afectate. Acupunctura, masajul sau chiropraxia sunt doar câteva exemple.

Dacă totuși preferi să abordezi problema pe cont propriu, Kozuki recomandă exercițiile de stretching cu obiecte dintr-un material maleabil cum sunt mingiile sportive sau foam roller-ele.

Poți preveni spasmele musculare?

„Da, sigur că poți!”, spune Kozuki. De fapt, una din cele mai bune metode de „tratament” pentru spasme este să ai grijă să nu se producă. Cel mai important este să te asiguri că ești hidratat suficient. Testul cel mai bun pentru asta este culoarea urinei – „cu cât mai transparentă și incoloră, cu atât mai bine”, spune Kozuki.

De asemenea, nu neglija niciodată încălzirea de dinainte de antrenament și încearcă să execuți exercițiile în postura corectă. O regulă de aur e să asculți semnalele pe care ți le transmite corpul. „Spasmele musculare, la fel ca febra musculară de altfel, sunt efecte ale suprasolicitării”, concluzionează Kozuki. De aceea e așa de important să te odihnești suficient între antrenamente pentru a-i da timp corpului tău își revină.

SOURCEMen's Health
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here