4 sfaturi de la un psiholog sportiv ca să rămâi motivat

0
1376
Dezvoltarea unei rezistențe psihice care să fie la același nivel cu cea fizică poate fi o provocare destul de mare pentru toată lumea, de la „războinicii sportului de weekend” până la campionii olimpici. Dar merită efortul!
Dezvoltarea unei rezistențe psihice care să fie la același nivel cu cea fizică poate fi o provocare destul de mare pentru toată lumea, de la „războinicii sportului de weekend” până la campionii olimpici. Dar merită efortul!

Succesul și performanța sunt chestiuni care țin în primul rând de puterea minții. Asta înseamnă că atitudinea pe care o ai ar putea face diferența între un șut pe poartă și unul aiurea în tribună, între un nou record personal și renunțarea cu 100m înaintea liniei de sosire sau între încă o flotare ca să faci câte ți-ai propus și o prăbușire dramatică.

Desigur că întotdeauna vor fi factori care să îți influențeze reușitele sportive care nu țin de tine. Dar pentru a le putea face față cât mai bine ai nevoie de o minte puternică.

Specialiști în psihologia sportivă te pot ajuta în sensul ăsta. Noi am stat de vorbă cu  Dr. Jim Afremow, psihoterapeut care a lucrat în vederea atingerii obiectivelor și cu sportivi de elită și cu oameni obișnuiți care merg la sală. Este autorul a numeroase cărți de succes, printre care și The Champion’s Mind: How Great Athletes Think, Train and Thrive.

„Scopul e să fii mereu într-o stare de spirit orientată către victorie. Orice ar însemna victorie pentru tine!”.

Afremow ne-a vorbit despre importanța de a fi mereu în formă psihică și de a rămâne motivat pentru atingerea scopurilor. Ne-a împărtășit patru ponturi care te pot ajuta să faci asta. Punctul de pornire este să fii conștient că forța psihică e cel puțin la fel de importantă ca cea fizică.

  1. Campionii știu să își asculte propria voce

Uneori cel mai bun lucru pe care îl poți face e atât de simplu! Nu trebuie decât să fii atent la ce simți și să reacționezi în consecință. Dacă vezi că începi să ai îndoieli cu privire la eficacitatea eforturilor tale, încearca să faci o schimbare conștientă de scenariu.

„Nu ne putem controla mereu gândurile, dar putem controla ceea ce ne spunem nouă înșine”, spune Afremow. „Dacă îți trece prin minte că nu ești suficient de bun, îți poți răspunde cu ‘Hai să nu rămân blocat la gândul ăsta. Mai bine mai încerc o dată, poate iese!’ ”.

Afremow are încredere în puterea gândirii pozitive. E esențial să te încurajezi pe tine însuți dar, desigur, rămânând în același timp cu picioarele pe pământ. Practic, sugestia e să găsești justa măsură între gândirea pozitivă și cea realistă. Nu trebuie să fii megaloman și să gândești că nimic nu îți poate sta în cale, ci doar să crezi în capacitatea ta de a da ce-i mai bun în tine.

2. Victoria e o chestiune de atitudine

E greu să rămâi încrezător atunci când pare că lucrurile nu merg așa cum ai vrea. Dar nu uita că victoria ține în cea mai mare măsură de atitudine. Iar atitudinea e ceva ce poți controla – tu ești cel care decide să aibă o perspectivă pozitivă.

„Scopul e să fii mereu într-o stare de spirit orientată către victorie, care ne face să dăm ce avem mai bun în noi. Chiar dacă asta nu înseamnă să fim perfecți”, spune Afremow.

Ce poți face concret pentru asta? O idee ar fi să îți scrii obiectivele pentru a le face să fie mai reale decât la nivelul gândurilor. Fă-ți un calendar sau un plan de antrenament și pune-l într-un loc vizibil ca să fii sigur că nu uiți ce ți-ai propus. Frazele motivaționale dispuse strategic prin casă, birou sau mașină te pot ajuta și ele. Astfel îți poți menține motivația pe termn lung.

3. Vizualizarea e o super-putere

Afremow e de părere că vizualizarea a ce înseamnă concret atingerea obiectivelor tale e de mare ajutor. Închipuie-te trecând linia de sosire a cursei sau făcând ultima serie de genuflexiuni din cele pe care ți le-ai propus pe ziua de azi. Gândul în imagini le poate transforma în realitate.

Domnul psiholog numește asta o super-putere care i-a ajutat pe mulți sportivi să ajungă la nivel de top. De aceea o recomandă și celor care nu fac sport de performanță. Doar câteva minute pe zi în care te vezi cu ochii minții reușind să te ridici la nivelul propriilor standarde și închipuirea senzației plăcute pe care o vei avea atunci, sunt de ajutor. Astfel, succesul n-o să fie deloc o surpriză pentru că l-ai trăit deja în minte.

Muzica poate amplifica efectul exercițiilor de vizualizare. Te poate face să te simți ca vedeta scurtmetrajului din mintea ta. Așa că nu îți rămâne decât să scoți starul din minte și să îl aduci în „realitatea reală”.

4. Recuperarea e obligatorie

Atunci când ești foarte hotărât să îți atingi scopurile, e ușor să ajungi să te antrenezi prea mult și să nu îți acorzi suficient timp pentru refacere. E posibil să te gândești că o pauză poate să te facă să pierzi calea cea dreaptă. Dar nu e nimic mai fals de atât, din contră, pauza poate fi exact ce îți lipsește!

„Recuperarea e obligatorie”, sunt chiar cuvintele lui Afremow. „Supra-antrenamentul și timpul insuficient pentru refacere pot să fiec adesea contraproductive și să ducă mai degrabă la burn out”. Așa că asigură-te că ai răbdare să acorzi timp suficient pentru atingerea obiectivelor tale sportive. Lucrurile bune nu se întâmplă peste noapte iar modelul „încet încet” e cel mai sigur.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here