Profesorul model

0
617

Foto: Alex Gâlmeanu.

Totul a început în sesiunea de vară, după un semestru cu multe proiecte, lucrări de laborator și referate, când Costin s-a gândit să organizeze partide de fotbal împreună cu studenţii, pentru a-i ajuta să se relaxeze, să reintre în formă și să le creeze un confort psihic optim pentru examenele care urmau. „Nu știu cât îmi reușea acest lucru, însă în timpul unei partide, am primit o provocare, sub forma unui pariu între mine și ei – să ne înscriem toţi la acest concurs.“ Nu s-a gândit nicio clipă că ar putea să refuze, pentru că „puterea exemplului este cea mai eficientă metodă de a-mi motiva studenţii. Și nu ezit niciodată în a sublinia acest aspect“, spune el.

Având asta în minte, pe toată perioada verii, deși avea de onorat un contract cu o firmă de proiectare din domeniu la Haga, Costin și-a intensificat antrenamentele, fiind riguros și atent în același timp și la alimentaţie, deoarece, la întoarcere, urma să se înscrie în concurs. În perioada cât a stat în Olanda, se trezea la 5:30, își pregătea micul dejun – „o combinaţie de carbohidraţi de calitate cu fibre și proteine“ – și, așa cum face de mulţi ani, executa 300 de abdomene. Prânzul îl lua la job, la fel și o gustare ce conţinea de regulă fructe proaspete. După serviciu, zilnic, mergea la sală, iar în weekenduri se antrena doar sâmbăta dimineaţa, duminica fiind dintotdeauna rezervată relaxării. Cina, pe care o lua la ora 19, era compusă de cele mai multe ori din combinaţii de pește și salată. De asemenea, încerca să folosească cât mai puţin mijloacele de transport în comun, insistând să meargă pe jos, într-un ritm alert. „Mersul în ritm alert pentru cel puţin 30 de minute înseamnă arderea a 150 de calorii, tonifiază mușchii și îmbunătăţește metabolismul.“ Totodată, avea grijă să nu adoarmă niciodată mai târziu de ora 22.

MH_Costin_Ilinca_20151207_0179

Când s-a întors în ţară, așa cum a promis, a intrat în concurs. Dar, spre surprinderea lui, era singurul înscris dintre participanţii la pariu. „Întreaga mea carieră a fost o competiţie, așa că un examen în plus era o provocare, dar de această dată, provocarea avea cu totul și cu totul altă semnificaţie“, spune profesorul. „Puterea exemplului este mult mai elocventă decât puterea cuvintelor“, adaugă el.

Doctor în inginerie, profesor universitar, autor a șase cărţi și a numeroase articole în domeniul știinţelor inginerești, Costin Ilinca, deși pare imposibil să mai poată strecura ceva în programul și așa destul de plin, face sport într-un ritm susţinut și într-un cadru organizat de aproximativ 18 ani. Acum, la 45 de ani, își amintește că în copilărie a trebuit să „lupte“ pentru timpul său liber, în care putea să facă sport. „Mama, cadru didactic atunci, își dorea foarte mult ca eu să îmi dedic timpul liber studiului și mai puţin sportului, în general. Evident, copil fiind, pentru mine activităţile sportive însemnau o prioritate, iar pentru a putea beneficia de timpul liber necesar sportului, eram nevoit să am rezultate dintre cele mai bune la școală.“

Dar a conștientizat cu adevărat beneficiile pe care le au antrenamentele și stilul de viaţă sănătos asupra organismului în 2001, după obţinerea titlului de doctor inginer. „Ce mâncam, câtă mișcare făceam – totul conta foarte mult –, iar eu îmi doream să evoluez profesional. Așa mi-am schimbat radical modul de viaţă, optând pentru unul organizat, riguros și cu multă mișcare inclusă în programul meu zilnic.“ De atunci, spune că nu-și aduce aminte să fi existat mai mult de trei zile consecutive în care să nu se antreneze temeinic. Se documentează continuu, participă la conferinţe de fitness, workshopuri și simpozioane de nutriţie. Cea mai recentă participare a fost în noiembrie la un workshop de functional training, condus de Matthew Griffiths, în urma căruia a obţinut și un certificat de competenţă. Consideră că „un rol important în viaţa fiecărui om este să își cunoască limitele. Dacă îţi cunoști limitele, știi de unde pornești, care este potenţialul tău acum, iar de aici poţi, cu pași mici, să începi să depășesti aceste limite.“

Din momentul în care a început să facă sport și până acum, stilul său de a se antrena s-a modificat considerabil. „Nu aveam o planificare pe termen lung a antrenamentelor, nu aveam o ciclicizare a lor. Atunci, ţin minte că îmi doream să fac mișcare, acum, în mod cert, îmi doresc să fac sport. Și vreau să fac totul cât mai riguros și profesionist posibil.“

În prezent, își construiește singur antrenamentele, dar nu neglijează sfaturile și recomandările antrenorilor. „Un rol important în viaţa fiecărui om este să își cunoască limitele din punctul de vedere al exerciţiilor fizice, al antrenamentului în sală, în mod special. Eu îmi cunosc limitele de competenţă, iar acesta este motivul pentru care am apelat, apelez și întotdeauna voi apela la specialiști în domeniu“, spune profesorul. Un specialist îţi poate indica exerciţiile ideale pentru a-ţi atinge obiectivele și îţi poate planifica sesiunile de lucru în așa fel încât să ai un program în concordanţă cu obiectivele tale.“ Programul său la sală se rezumă la șase zile pe săptămână, de luni până sâmbătă. Lucrează 45-50 de minute, fără perioada de încălzire. „Antrenamentele mai scurte de o jumătate de oră nu sunt suficiente, iar cele mai lungi de o oră și jumătate devin epuizante. Suprasolicitarea este dăunătoare, la fel și solicitarea insuficientă“, spune Costin. „Nu trebuie să neglijăm nici perioada de refacere a organismului“, adaugă.

Deși preferatele sale sunt exerciţiile pentru zona mediană, pe care o antrenează zilnic atât la sală, cât și acasă – numărul total de repetări pentru exerciţiile care solicită abdomenul ridicându-se undeva la 450, zilnic –, nu neglijează celelalte părţi ale corpului. „Combin antrenamentele de tip cardio cu cele efectuate cu greutăţi (vezi Antrenament de Cover Model) și, evident, stretching.“ Dedică o săptămână sesiunilor de tip cardio, iar restul, antrenamentelor cu greutăţi și celor cu greutatea corpului. Totodată, spune că antrenamentele de tip functional training, cât și cele HIIT (High Intensity Interval Training) au avut o pondere aparte în perioada preliminară concursului Cover Model. Cele mai dificile exerciţii sunt cele pe care le execută în săptămâna antrenamentului cardio, „le realizez în cadrul sesiunilor de tip HIIT“, spune. „Un exemplu îl constituie sprinturile pe banda rulantă (10 runde), ce constau în alergare pe banda rulantă timp de 30 de secunde la intensitate maximă, urmate de 90 de secunde de alergare ușoară sau mers.“

MH_Costin_Ilinca_20151207_0233

În timp, nu doar felul în care se antrenează a fost modificat, ci și obiceiurile sale alimentare. „Acum 15-16 ani, în mod cert, aspectele legate de nutriţie nu erau o prioritate pentru mine, așa cum se întâmplă acum.“ Planul său alimentar constă în patru mese pe zi, „iar alimentele consumate sunt, în general, în cantităti relativ mici“. Micul dejun este bogat în carbohidraţi și proteine (ouă, cereale integrale, iaurt sau lapte degresat). „Dimineaţa mă bazez întotdeauna pe carbohidraţi complecși, deoarece ei îmi reglează pofta de mâncare și determină stocarea unui număr mai mic de glucide sub formă de grăsime, oferindu-mi în același timp o doză mare de energie“, spune el. Apoi, gustarea de dimineaţă, care are loc la aproximativ trei ore după micul dejun, conţine fructe, seminţe, nuci, migdale etc. La masa de prânz preferă alimente precum piept de curcan, carne de vită fiartă, legume înăbușite sau la grătar, orez. „Această masă este strâns legată și de planul meu zilnic de antrenament. În funcţie de intensitatea exerciţiilor, masa de prânz va fi adaptată corespunzător“, spune Costin­. Iar cina sa se bazează pe alimente slab calorice, cum sunt peștele și salatele. „Nu voi lua niciodată masa de seară mai târziu de ora 19.“ Spune că își prepară singur mâncărurile, iar reţeta lui preferată e piept de raţă cu sos de portocale și piure de mazăre. „Un plan alimentar echilibrat și sănătos este foarte important pentru corpul meu. Având o viaţă activă, am nevoie de energie și de forţă pe durata întregii zile.“

Mărturisește că participarea la concursul Cover Model 2015 „a fost mai mult decât o experinţă și a însemnat posibilitatea de a întâlni oameni minunaţi care îmi sunt de acum prieteni și pe care îi respect“, spune Costin Ilinca. „Evident, câștigarea pariului era condiţionată și de câștigarea concursului. Și cum acest aspect a fost îndeplinit de către mine, în următoarea perioadă îmi aștept toţi studenţii la sală – pe cei care au făcut pariul cu mine, în primul rând – și sunt convins că vor aborda și un mod de viaţă sănătos și echilibrat“, spune profesorul. „Le mulţumesc tuturor pentru susţinere!“



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here