O viață high tech

0
211

De Ben Court. Adaptare de Luiza Gabriela Ilinca. Foto: Apple.

Iată cum și-a proiectat Apple ceasul pentru a te motiva să ajungi la potenţialul tău maxim.

Aglomeraţia de mașini electrice din parcare, navetiștii pe bicicletă care conduc cu o mână, iar cu cealaltă ţin strâns laptopul MacBook, ceasurile Apple de la încheieturile mâinilor, care colectează date biometrice – toate sunt aspecte care te fac să te întrebi ce activităţi secrete îi preocupă pe posesorii acelor tehnologii.

Localizată pe o stradă laterală din orașul Cupertino, California, la câţiva kilometri de noul sediu central Apple, clădirea întinsă pe un singur nivel în care intră angajaţii Apple arată de afară precum un spaţiu de birouri oarecare. Însă, odată ce ai pătruns în interior, situaţia se schimbă total. După ce am trecut de securitate și printr-o ușă albă solidă care tot bipăia, am intrat într-un laborator secret de exerciţii, unde ai acces numai pe bază de invitaţie. Într‑o dimineaţă oarecare, aproape 40 de angajaţi transpirau pe diferite aparate de vâslit, benzi de alergare și helcometre, în timp ce 13 fizioterapeuţi și 29 de asistente și medici monitorizau datele.

O mare parte dintre persoane erau conectate la un cărucior metabolic și un electrocardiograf și purtau o mască de 40.000 de dolari care le analiza arderea calorică, consumul de oxigen și capacitatea aerobă maximă. La capătul holului se afla un studio de fitness; în spatele unei alte uși albe era o piscină; iar mai încolo, trei camere în care temperaturile pot fi setate pentru a imita condiţiile arctice (sub pragul îngheţului) sau căldura sahariană (peste 37ºC). La Apple, fiecare încăpere are o denumire: Higher, Faster și Stronger.

Denumirile se potrivesc, deoarece compania care ţi-a revoluţionat modul în care te bucuri de muzică și video se zbate în prezent să‑ţi lanseze o altă provocare: noi căi prin care îţi poţi optimiza starea de sănătate. „Laboratorul nostru a colectat mai multe informaţii despre activitate și exerciţii decât orice alt studiu din istorie referitor la performanţa umană“, spune Jay Blahnik, directorul de fitness al Apple pentru tehnologiile din sănătate, într-unul din puţinele interviuri pe care le‑a dat. „În ultimii cinci ani, am efectuat 33.000 de sesiuni cu peste 66.000 de ore de informaţii, implicând mai mult de 10.000 de participanţi unici.“ Un studiu clinic obișnuit implică mai puţin de o sută de participanţi.

Toate aceste date culese de la înotători până la practicanţi de yoga sunt analizate de specialiștii în mișcare de la Apple, care lucrează într-un laborator ultrasecret (aici nu am fost invitaţi) cu scopul de a actualiza continuu algoritmii pentru Apple Watch. Echipa vrea ca feedbackul să fie cât mai precis pentru cât mai multe activităţi posibile. De exemplu, actualizarea sistemului de operare OS4 pentru Apple Watch din această toamnă va include un antrenament cu intervale de mare intensitate. Va avea, de asemenea, o nouă platformă cu tehnologie unică: ceasul se va cupla cu aparate cardio – inclusiv Life Fitness și Technogym – ca o primă conexiune în două direcţii în timp real. Îţi vei putea monitoriza mult mai precis antrenamentul, fără perturbări.

Chiar dacă nu ai avut de-a face niciodată cu un Apple Watch, tot poţi învăţa multe din studiile efectuate de companie.

Bineînţeles, să-ţi dorești să te autodepășești încercând să te cunoști mai bine nu este o practică nouă. Pe vremea lui Aristotel, asta însemna să stai deoparte și să-ţi chestionezi propriile convingeri. În prezent, trebuie să te uiţi la ceasul de la încheietura mâinii și să-ţi monitorizezi pașii, caloriile, bătăile inimii și nivelul glicemiei. În viziunea dr. Jonathan Fader, specializat în psihologia sportului, această nouă tehnologie este la fel de importantă precum inventarea focului. „Tehnologia inteligentă, conectată, este extrem de puternică“, spune el. „Cercetări importante sprijină ideea conform căreia, dacă îţi monitorizezi o activitate, o poţi îmbunătăţi. Dar are și un potenţial autodistructiv.“

Sigur, poţi să consideri că accesoriile portabile sunt niște simple gadgeturi. Într-adevăr, cercetările de la Universitatea din Pennsylvania arată că dispozitivele însele nu au un impact mare asupra nivelurilor de activitate a oamenilor. „Însă aici este greșeala“, spune dr. Damon Centola, profesor universitar de sociologie: „Am descoperit că atunci când aceste dispozitive sunt folosite pentru a crea stimulente sociale puternice, există un efect măsurabil asupra activităţii sporite. Însă, fără componenta socială, doar dispozitivele însele, deși arată bine, s-ar putea să nu fie foarte eficiente pentru o schimbare comportamentală.“

Centola merge chiar mai departe, spunând că adevăraţii tăi prieteni sunt mai puţin importanţi pentru motivaţie decât o reţea virtuală: „Reţelele sociale nu sunt la fel de motivante precum comunitatea virtuală de utilizatori care-ţi seamănă. Ești mult mai motivat atunci când ești conectat cu alţi oameni care au aceleași obiective.“

De exemplu, obiectivul tău e să pierzi în greutate. Dr. Shantanu Gaur, specialist în obezitate și cofondatorul institutului Allurion Technologies, consideră că nu există o formulă magică – ai nevoie de o schimbare a stilului de viaţă, care la rândul ei necesită o structură de sprijin. „Iar asta poate fi o persoană – un membru al familiei, care slăbește cu tine ori un dietetician sau nutriţionist. Dar poate fi și un sprijin digital“, spune Gaur. „Unele aplicaţii noi cuprind mai mult decât o simplă monitorizare“, adaugă el. „Ele îi reamintesc utilizatorului să ia în serios planul de exerciţii și de alimentaţie, iar dezvoltatorii încep să folosească inteligenţa artificială și indiciile sociale pentru a crea o legătură mai apropiată între utilizator și aplicaţie. În curând, oamenii vor vedea în aplicaţia mobilă mai degrabă un partener real decât un agent de colectare a informaţiilor.“

Probabil cunoști cele mai bune practici în sănătate, nutriţie și fitness. Sunt informaţii copleșitoare. Ultimul lucru de care ai nevoie este un „agent de date“ care să te frece la cap. Însă un partener real (virtual)? Ar fi o abordare diferită.

Dispozitivul Apple Watch pune accent pe patru activităţi zilnice: Mișcare (calorii active), Antrenament (activitate intensă), În picioare (cel puţin un minut pe oră, timp de 12 ore) și Respiraţie profundă. Primele trei sunt reprezentate de cerculeţe colorate situate pe ecranul ceasului. Astea sunt toate lucrurile pe care știu că trebuie să le fac zilnic; totuși, este o luptă continuă, chiar și după șapte ani de Men’s Health.

De exemplu, respiraţia profundă: ceasul are un program ghidat, alcătuit în urma studiilor efectuate la Institutul de Medicină pentru Minte și Corp Benson-Henry. Directorul de cercetare, dr. John Denninger, recomandă mai multe sesiuni zilnice, cu durata de trei-cinci minute fiecare. „Respiraţia profundă poate scădea tensiunea arterială și poate fi asociată cu schimbări benefice referitoare la modul în care genele, precum cele implicate în diminuarea inflamaţiei, sunt activate și dezactivate“, spune el.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here