Mergi la sală zi de zi

0
2057

De Valentina Nicolae. Foto: Alex Gâlmeanu. Styling: Elisabeta Gedö. Grooming: Ioana Covali. Asistent foto: Alin Purcăroiu. Ședință foto realizată la Carol 53.

Andrei Ștefan Ropcea sau Randi, cum este cunoscut publicului larg, cântă și produce muzică, face parte din trupa Morandi, alături de Marius Moga și, din 2011, are și o carieră solo de succes. Pe lângă muzică, Randi este pasionat de sport, pe care spune că îl practică în fiecare zi, cu foarte puține excepții.

Dar s-o luăm pe rând. Întâi a fost muzica. Mă întâlnesc cu Randi în studioul lui de producție, ascuns într-o zonă de case a Bucureștiului. O fată face vocalize într-o cameră, iar în alta Randi lucrează la o piesă. „De muzică m-am apucat când a vrut mama, adică pe la șase ani, când am început să studiez la pian“, îmi spune el. Mama lui preda acest instrument, așa că „m-a pus cu mânuțele pe pian“. A văzut că fiul ei este talentat, așa că nu l-a slăbit deloc cu repetițiile. Până la urmă, „am început și eu să conștientizez că sunt făcut pentru muzică“, explică artistul.

Și pentru că muzica a fost mereu pe primul loc, Randi nu a făcut vreun sport de performanță când era mic. „Nu aveam nici timp și nici nu-mi permiteam să-mi troznesc vreun os.“ Nu că n-ar fi încercat. De pe la șase ani, a făcut, ca mulți copii, „trei luni fotbal, două luni înot, trei luni judo“. Era începutul anilor ’90, când casetele video cu filme cu Bruce Lee, Van Damme și alți karatiști circulau din vecin în vecin și-i făceau pe copii să viseze că execută șpagatul în aer și că zdrobesc cărămizi cu mâna goală.

În liceu, Randi s-a apucat mai serios de sport. Și-a cumpărat niște gantere și a început să exerseze singur acasă. „Când vedeam un film cu Van Damme sau cu Arnold sau Sylvester Stallone, voiam să fiu ca ei“, spune el. La vremea aceea, totul era o joacă, nu știa să execute bine mișcările, ci doar imita ce vedea la televizor. Apoi, tot la liceu, a mers pentru prima oară la sală și a început să prindă exercițiile din mers și trăgând cu ochiul la alții. „Nu erau instructori, iar ăia care erau nu-ți explicau decât pe bani. Se uitau la tine, te lăsau să greșești“, își amintește Randi primele experiențe la sală.

Acum 11-12 ani, s-a mutat la București ca să se ocupe de muzică și, tot atunci, a început să se antreneze frecvent. „Zi de zi mă duc la sală“, spune Randi. Se mai gândește un pic și revine: „Azi am luat pauză, pentru că am făcut mult antrenament în ultima vreme și mă cam dureau oasele“. În concluzie, merge aproape zilnic la sală, „cu excepția zilelor în care sunt pe drum spre un concert sau chiar sunt «decedat»“. Dar, chiar și în astfel de zile, face un efort, bea o cafea sau ia un supliment pre-workout și exersează puțin acasă.

În primii patru sau cinci ani după ce s-a apucat de sală, mergea la antrenament cu intermitențe. „Mă duceam un an, dup-aia stăteam două luni acasă, dar făceam flotări, nu stăteam niciodată degeaba“, spune el. Când mergeam, trăgeam de fiare și ele de mine, făceam două grupe musculare pe zi, cam de două ori pe săptămână, plus exercițiile cu haltere, cu gantere.“ Randi explică întreruperile acelea din antrenamentele lui prin rutina și monotonia pe care le asociază cu trasul de fiare. A făcut asta vreo trei ani și jumătate, pentru că „voiam să mă umflu“, dar acum nu-și explică cum pot unii oameni să facă acest gen de exerciții toată viața. „E la fel în fiecare zi. Există câteva exerciții pentru biceps, dar nu sunt nelimitate, după trei săptămâni, chiar le-ai făcut pe toate și trebuie să le reiei.“

După ceva timp, Randi a început să se întrebe: „Ce vreau? Să cresc? Nu. Vreau să mă definesc un pic? Rezistența și flexibilitatea sunt mai importante.“ A ajuns la concluzia că e mai bine să fie atletic. „E și mai sănătos să poți să-ți scoți tricoul singur de pe tine“, spune Randi, referindu-se la cei care se mișcă mai greoi din cauza masei musculare. „Cunosc băieți care au alți băieți care-i ajută să-și scoată tricourile, pentru că sunt prea mari și nu mai ajung.“

Așa că, în ultima perioadă, a început să-și diversifice antrenamentul, să se focalizeze mai mult pe rezistență, să facă mai mult cardio și să acorde mai multă importanță încălzirii dinainte și stretchingului de după exerciții. S-a sfătuit cu antrenori, și-a căutat informațiile pe Internet, a discutat cu prieteni pasionați de sport, ca să-și pună la punct un antrenament prin care să ardă calorii și să‑și definească mușchii, mai degrabă decât să adauge masă musculară. „Corpul are o limită și el, nu poți să te faci în mod natural cum îi vezi pe ăia de la televizor. Sar coarda, fac exerciții de HIIT, exerciții compuse pentru grupele musculare, superseturi – adică pauze mici, intensitate mare.“

„HIIT este High Intensity Interval Training, adică îți urci rata inimii foarte sus, într-un interval de 20 de minute. Ca să nu stau pe bandă să urc în pantă o oră și jumătate, fac 20 de minute hardcore“, spune Randi. Majoritatea exercițiilor HIIT sunt pentru picioare, pentru că acestea te ajută să arzi cele mai multe calorii, dar sunt și cele mai grele. La o sesiune de antrenament, el face genuflexiuni cu săritură, fandări cu săritură, sprint pe loc, burpees. Îi place că are diversitate în exerciții și că poate alege intervalele de antrenament și de pauză. „Poți să faci 20 de secunde, cu 10 secunde pauză sau 40 de secunde, cu 15 secunde pauză.“

În general, Randi își ia informațiile despre antrenamente de pe Internet sau de la prieteni, se uită la cum execută alții și încearcă să facă și el la fel. A lucrat o singură dată cu o antrenoare, pentru scurt timp. „Culmea, un bărbat să lucreze cu o femeie“, spune Randi uimit de ce a făcut. „Nu zic că nu se poate, însă mai degrabă îți iei un model bărbat care arată cum ai vrea să fii și tu și să te îndrume pas cu pas.“ Antrenoarea și-a făcut treaba bine, i-a dat inclusiv sfaturi de nutriție. Randi știa oricum ce poate mânca și ce nu, dar un sfat în plus nu strică niciodată.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here