Functional training, cea mai longevivă formă de antrenament

0
1239

De la soldați, la studenții academiilor de poliție, de la atleți, la campionii de arte marțiale, toți practică antrenamentul funcțional. Dacă ne gândim și la tații și la bunicii noștri, lista e completă.

Ce înseamnă functional training? Exerciții vechi de când lumea, dar complexe, care folosesc greutatea corpului, antrenându-l pentru activitățile zilnice. Ce câștigi cu un asemenea antrenament? Anduranță, forță, flexibilitate, coordonare, conturarea musculaturii și viteză.

Bărbații au practicat mult timp antrenamentul funcțional, fără să știe că ceea ce fac ei zi de zi are un nume și fără să fie pe deplin conștienți de multele avantaje ale activităților lor. Nu existau sălile de forță, dar exista munca fizică, practicată pe scară largă – la câmp, la fermă, în gospodărie sau pe șantier – iar beneficiile erau numeroase și de durată. Vara, pe ulițele satului, poți vedea bătrâni ale căror mâneci suflecate la cămașă lasă să se vadă rezultatele muncii lor de o viață – brațe pregătite pentru încă o repriză de cosit sau de săpat.

Dacă genul acesta de antrenament, inspirat de munca fizică, ți se pare depășit, comparativ cu ceea ce poți face la sală, trebuie să știi că el cere efort, disciplină și perseverență într-un grad foarte ridicat, nefiind ușor de urmat. Gândește-te la antrenamentele practicate în unitățile militare. Este însă simplu, în sensul că nu ai nevoie de prea multe greutăți și exerciții complicate, iar pentru simplitate a pledat Burce Lee. În plus, țintești toate grupele musculare, îți mărești capacitatea de a te antrena și poți realiza exercițiile acasă.

Înainte de a te apuca însă serios de fandări, sărituri, aplecări sau ridicări, acasă sau la sală, poți începe prin a introduce în programul tău obișnuit diverse activități care te pregătesc pentru ce e mai greu și care sunt și utile. Să nu uităm că primul scop al antrenamentului funcțional este să crească capacitatea de efort și să antreneze corpul pentru activitățile zilnice.

Cum te antrenezi, prin activități obișnuite?

Construiește sau renovează o casă

Dacă ești la vârsta la care tot mai mulți prieteni de-ai tăi vor să își ridice propria casă sau să o modernizeze pe cea a părinților, faceți din asta un proiect comun: adunați-vă în weekenduri, pe șantier, și contribuiți cu mâinile voastre, cot la cot cu echipa de constructori.

Este soluția ieftină, care îți permite să supervizezi ceva mai atent proiectul și să nu lași totul pe mâna muncitorilor, și te ajută și să te menții în formă. O bună ocazie pentru un antrenament funcțional, pentru că lucrările vor fi numeroase, repetate și efortul pe măsură. Nu te eschiva de la activitățile solicitante: pune mâna pe o astfel de bormașină, de exemplu. Iar dacă nu se anunță niciun proiect de construcții prea curând, te poți înscrie, ca voluntar, alături de o organizație ca Habitat for Humanity, care ridică gratuit locuințe noi pentru familiile defavorizate și pentru sinistrați.

Muncă voluntară, în familie

Și dacă am amintit voluntariatul, ne putem întoarce la obiceiuri mai vechi, deprinse în copilărie. Să îți ajuți părinții, rudele, prietenii sau vecinii să ducă la îndeplinire diverse proiecte și treburi casnice care necesită antrenament fizic este și în avantajul tău, dincolo de satisfacția emoțională: efortul depus se va traduce în creșterea rezistenței și tonifierea musculaturii.

Acordă o mână de ajutor la construirea unei magazii, a unei anexe pentru animale, la mutarea mobilierului, deszapezire sau repararea mașinii.

Functional training poate fi practicat de orice persoană care își dorește să își îmbunătățească condiția fizică și să facă față cu succes altor activități sportive. Datorită intensității și folosirii întregului corp, este un antrenament recomandat bărbaților de 35-50 de ani, exercițiile de acest tip contracarând efectele scăderii secreției hormonale.

 

Sursa foto: Shutterstock

(P) Articol realizat împreună cu AlecoAir



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here