F1 – fabrica de supermeni

24 octombrie 2007

Formula 1 este sportul cel mai solicitant cind vine vorba de pregatirea psihica si fizica" – acestea au fost cuvintele lui Ceccarelli, doctorul echipei Toyota, una dintre cele mai avizate voci din domeniu.

1-547poza-interior.jpg
Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →

Formula 1 este sportul cel mai solicitant cind vine vorba de pregatirea psihica si fizica” – acestea au fost cuvintele lui Ceccarelli, doctorul echipei Toyota, una dintre cele mai avizate voci din domeniu.

“Sporturi ca halterele cer foarte multa masa musculara si foarte puțin efort intelectual – am putea spune ca vorbim de 95% muschi si 5% creier. Apoi sint sporturi ca sahul, unde e exact invers. Cind privesti insa fenomenul Formulei 1 realizezi ca e un echilibru perfect, 50-50.”
Italianul continua: “De fapt, nici un alt sport nu ridica ritmul cardiac atit de mult pe o perioada atit de prelungita ca Formula 1.”

Ricardo Ceccarelli e in mijlocul F1 inca de la sfirsitul anilor \’80 si s-a ocupat amanunțit de peste 40 de piloți. A utilizat in multe ocazii un dispozitiv de inregistrare a ritmului cardiac cu cea mai mare parte dintre acestia, atit pe perioada testelor, cit si in timpul curselor oficale.

Rezultatele au fost socante

Un om “normal” are un puls de cam 60 de batai pe minut in condiții obisnuite de repaus, in timp ce piloții de Formula 1 foarte bine pregatiți fizic sint chiar mai jos de atit – in jur de 45-50. “Dar, in timpul cursei, ritmul cardiac e in medie de peste 180 – si poate depasi frecvent 200”, a mai spus Ceccarelli. “Nu exista nici o alta activitate sportiva unde sa se inregistreze o astfel de rata pe perioada a 2 ore.”

Tensiunea psihica face diferența

De ce este oare pilotarea unui monopost F1 la fel de solicitanta ca o cursa de cațarare in Turul Franței sau o alergare de maraton? “Tensiunea psihica din Formula 1 face diferența”, spune Ceccarelli. “Nu exista nici un alt sport care sa necesite o concentrare atit de intensa ca F1. O cantitate uriasa de adrenalina este pompata si – adaugata tensionarii nervoase – creste foarte mult rata cardiaca.”, explica Ceccarelli.

Monitorizarile facute de doctorul italian au aratat care sint momentele cele mai solicitante din timpul cursei. Interesant, nu startul. “Nu – la apariția culorii verzi, rata ritmului cardiac este destul de scazuta. Nu e nici un muschi solicitat, iar pilotul nu trebuie sa se concentreze decit la un singur lucru: lumina semaforului. Desigur, daca ar fi fost in fotoliu acasa ar fi avut un 45-50 puls, in timp ce pe linia de start are in jur de 150-160, diferența fiind facuta de adrenalina.

Dar, imediat dupa plecarea de pe grila inima pilotului bate din ce in ce mai repede, pe masura ce se apropie de primul viraj. Aici intervine si folosirea musculaturii datorita acțiunii exercitata de forțele G si de frinari, precum si din cauza distanțelor fața de cei din fața. Ritmul cardiac atinge imediat 180 – si ramine in aceasta zona pe cam tot parcursul cursei.”

Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →


Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți