Este îndreptarea cu haltera pentru tine?

1
1589

De Andrew Heffernan. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: Guliver/GettyImages.

În cazul unor tipi, e mama exercițiilor. Pentru alții, e un bilet către durere și suferință. Află dacă îndreptarea este potrivită pentru tine.

Îmi amintesc cu exactitate momentul când am abandonat îndreptările cu haltera. Era o zi de marți, în martie 2016. Eram la jumătatea unui program de șase luni al cărui obiectiv era să fac îndreptări cu 160 de kilograme. Al patrulea set, bara încărcată cu 85 de kilograme.

Prima și a doua repetare: curate. A treia repetare: am simțit un mic disconfort în partea inferioară a spatelui, pe dreapta. Apoi, durerea. S-a extins de-a lungul întregii părți inferioare a spatelui, ca și cum aș fi fost înjunghiat cu un cuțit.

M-am gândit că până aici mi-a fost și blestemam tot, în timp ce mă prăbușeam de durere pe podeaua sălii de sport. Nu-mi pasă cine spune că îndreptările sunt considerate cel mai bun exercițiu din lume. Sunt un antrenor certificat și specialist în mișcare și pur și simplu nu pot să efectuez acest exercițiu fără să mă accidentez. Am terminat-o cu el.

Era a patra oară în ultimii zece ani când îndreptarea cu haltera mă punea la pat timp de o zi sau mai mult. Nu era ceva grav; doctorul a spus că nu am hernie sau traumatism major. Însă mi-a sugerat că poate ar fi mai bine să o las mai moale cu îndreptările. Era aceeași recomandare primită și de la ceilalți doctori care m‑au controlat după accidentările din trecut.

În cele din urmă, am fost pregătit să urmez sfatul specialiștilor. Mă simțeam ca și cum m-aș despărți de o iubită sexy, dar nebună.

Prietenia noastră cu această mișcare până la o limită abuzivă are o legendă: pe insula grecească Santorini, o piatră de 480 de kilograme poartă inscripția „Eumastas, fiul lui Critobulus, m-a ridicat de la sol“. Cuvintele ar avea o vechime de 2.500 de ani. Astăzi, inspirați probabil de metodele de antrenament cu încărcături grele, cum ar fi ridicarea de greutăți și CrossFit, vreo două milioane de aspiranți la statutul lui Eumastas au adus un tribut artei #deadlift pe Instagram.

Nu mă înțelege greșit: dacă o poți efectua în siguranță, îndreptarea e o mișcare excepțională. Antrenorii o clasifică drept o mișcare de pivotare din șold („hip-hinge“). Îți lucrează mușchii fesieri, partea inferioară a spatelui și bicepșii femurali, dar în realitate îți activează aproape fiecare mușchi din corp, inclusiv partea superioară a spatelui, cvadricepșii și mușchii trapezoidali. De asemenea, întărește priza.

Deoarece îți lucrează toată masa musculară dintr-odată, exercițiul are și beneficii sistemice. „De fiecare dată când folosești mai multă masă musculară la o singură mișcare, îți lucrezi sistemul cardiovascular și arzi grăsime“, spune Ben Bruno, un antrenor din Los Angeles, consultant în fitness pentru Men’s Health SUA.

Precum sugerează și numele morbid din engleză, deadlift, există o parte întunecată a acestui exercițiu. Conform fizioterapeutului Dean Somerset, specialist în îmbunătățirea performanțelor sportive, unele persoane nu au anatomia potrivită pentru a efectua o îndreptare cu haltera fără să riște vreo accidentare.

„Un factor de limitare este grosimea coloanei vertebrale“, spune dr. Stuart McGill, autorul cărții Back Mechanic. Este o trăsătură pe care o moștenești. Cu cât coloana vertebrală este mai groasă, cu atât oasele spatelui pot suporta o încărcătură mai mare, în timp ce o coloană vertebrală mai subțire este mai flexibilă, dar nu face față greutăților mari în mod consecvent.

Un alt factor critic e structura șoldului. „Unele persoane au femurul poziționat mult mai în spate în articulația șoldului, astfel încât atunci când încearcă să facă o mișcare de -pivotare, articulațiile acționează ca un opritor de ușă“, spune Somerset. „Asta îngreunează așezarea într-o poziție corectă pentru efectuarea unei îndreptări“, spune el. Iar persoana care ridică greutăți riscă să pună tensiune în mușchi sau să facă o hernie când efectuează acest exercițiu.



1
2
SHARE

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here