Eliberează-ţi corpul

0
453

Ilustraţie de Brandon Loving. Adaptare de Luiza Gabriela Ilinca.

Descoperă secretele pentru a dobândi și mai multă forţă, viteză, putere și pentru o transformare corporală totală. Kelly Starrett îţi cere doar câteva minute din timpul tău.

Expertul în mobilitate – Kelly Starrett, fizioterapeut

Biografie

Autorul cărţilor Becoming a Supple Leopard și Deskbound: Standing Up to a Sitting World; cofondatorul organizaţiei Stand Up Kids; creatorul site-ului de fitness MobilityWOD.

Perspectivă

„Cei mai mulţi dintre noi ne comportăm ca niște mașinării, compensând pentru tehnica greșită“, spune el. Lăsăm în urmă o mare parte din performanţă. Antrenamentul zilnic de mobilitate eliberează câștigurile potenţiale.

Dă frâu liber puterii

Kelly Starrett dezvăluie elementul-cheie pentru a-ţi împinge limitele. De Tyler Graham

Încearcă asta acum: ridică‑te și fă o genuflexiune adâncă, cu tălpile pe podea. Menţine poziţia zece minute.

Fizioterapeutul Kelly Starrett crede că ești într-adevăr fit dacă poţi face asta. Această provocare simplă, realizată în urmă cu șase ani pe canalul YouTube al lui Starrett, proprietarul unui săli de CrossFit din San Francisco, descrie filosofia lui și scoate în evidenţă o slăbiciune de fitness pe care majoritatea bărbaţilor o ignoră.

Starrett crede că antrenamentul fizic ar trebui să producă ceva mai mult decât niște bicepși și pătrăţele. El vrea ca exerciţiile la sală să redea mobilitatea – cu alte cuvinte, raza naturală de mișcare pe care viaţa modernă, lucrul la calculator și naveta ne-o fură zilnic. Exerciţiile clasice nu pot rezolva asta, tocmai de aceea Starrett recomandă buretele cilindric din spumă, mingile de recuperare și benzile elastice VooDoo la fel de des precum kettlebellurile și ganterele. De aceea, a publicat și provocarea cu genuflexiunea. „Nu îmi dădeam seama cum de nimeni nu are o înţelegere de bază asupra propriului corp“, își amintește. „Am decis să fac un video zilnic, timp de un an. Voiam ca oamenii să se concentreze 10 minute pe zi asupra mobilităţii.“

E o premisă radicală: conform lui Starrett, să mergi la sală nu e doar pentru a slăbi sau a deveni mai puternic, ci și pentru a restabili funcţia fiziologică normală, iniţială. „Pe scurt, să fii capabil să-ţi ridici braţele deasupra capului fără încălzire“, spune el. În plus, când obţii o mobilitate mai bună, vei avea o fundaţie pe care să-ţi construiești forţa și potenţialul atletic.

În prezent, Starrett antrenează echipe sportive și unităţi militare de elită. De asemenea, el a fondat organizaţia Stand Up Kids pentru a combate obezitatea infantilă. Iar pe site-ul său de fitness MobilityWOD, el prezintă provocări și sfaturi – inclusiv cum să învingi testul genuflexiunii –, cu scopul de a ajuta bărbaţii să-și stabilească și să-și atingă obiective privind îmbunătăţirea mobilităţii. „Creez instrumente educative și antrenamente pentru oamenii ocupaţi“, spune el. „Aceste instrumente te ajută să-ţi perfecţionezi mișcarea, pentru a te simţi mai bine la sala de fitness și în orice activitate pe care o efectuezi.“

În tinereţe, Starrett nu a trăit acest sentiment de bine. Când era un vâslaș de talie mondială în cadrul echipei americane de canoe, era atât de neinteresat de mobilitate încât se amuza pe seama unui coleg care făcea stretching înainte de antrenamente. „Cui îi pasă de poziţie atunci când ești tânăr?“, spune el. „Nu făceam niciodată exerciţii de stretching înainte și aveam dureri groaznice de spate și umeri de la vâslit.“

Toate acele dureri erau cauzate de inflamaţia unei rădăcini nervoase de la nivelul gâtului. Iar problema l-a făcut pe Starrett să găsească propriile răspunsuri – și să descopere beneficiile mobilităţii. „Dacă le dai bărbaţilor exerciţii posturale, ei își pot rezolva problemele cu mișcarea, astfel încât multe accidentări frecvent întâlnite nu ar mai avea loc“, spune el. Iar dacă ai un stil de viaţă care te obligă deseori să-ţi pui corpul în poziţii inconfortabile, aceste exerciţii sunt cu atât mai importante. Citește în continuare soluţiile pentru cinci maladii moderne ale mișcării.

Stai cocoșat precum o gorilă?

Problemele din ziua de azi rareori necesită soluţii complicate. „Tot ce trebuie să faci este să deprinzi obiceiuri bune de poziţionare a corpului“, spune Starrett. „Practica nu le face perfecte“, spune el. „Practica le face permanente.“

Gândește-te la tot timpul în care ai stat așezat. „Acele ore nesfârșite, fie acasă, fie la birou, «obiceiuri de maimuţă», îţi blochează corpul într-o postură aplecată“, spune Starrett. Umerii se duc în faţă și mușchii spatelui se micșorează, în timp ce flexorii șoldului se îngustează și glutealii și bicepșii femurali slăbesc.

Soluţia Petrece câteva minute pe zi efectuând două mișcări – stretchingul pe canapea și genuflexiunea adâncă. „Te obișnuiești repede cu astfel de exerciţii. Joacă-te un pic cu aceste poziţii și te vei acomoda cu mișcările“, menţionează Starrett.

Stai ca Donald răţoiul?

Stai într-o parte în faţa unei oglinzi și fă-ţi un selfie. Nu încerca să stai mai drept decât de obicei; pur și simplu stai într‑o poziţie naturală și confortabilă. Examinează fotografia. Vei ști dacă ești precum majoritatea tipilor: umerii tăi sunt rulaţi înainte, spatele e cocoșat și picioarele împrăștiate precum o raţă. Nu așa trebuie să mergi prin viaţă, Donald.

Soluţia Stai cu picioarele drepte, poziţionate înainte. Starrett spune că pentru a face asta trebuie să-ţi înfigi picioarele în pământ și să strângi fesierii timp de două secunde, tehnică ce te ajută să-ţi aliniezi șoldul și coloana. „Spatele să fie drept, abdomenul încordat și capul în poziţie neutră“, spune el. Din când în când, pune mâinile pe piept timp de câteva secunde, o resetare care îţi va ajuta umerii să devină confortabili și stabili. Ţine minte, practica te ajută să devină ceva permanent. Prin urmare, încearcă să faci acest exerciţiu de fiecare dată când te ridici în picioare, adică timp de cel puţin unu-cinci minute pentru fiecare oră cât stai așezat.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here