Devino următorul Ironman

0
311

De George Gurescu. Foto: Guliver/Getty Images, arhiva personală.

La 26 de ani, Mihai Baractaru și-a trecut trupul în peste 10 competiţii de Ironman, 30 de triatloane și alte zeci de maratoane sau duatloane. De la „eu abia știam să merg pe ­bicicletă, nu știam să înot, nu știam să alerg“ în 2005, Mihai a alergat până acum mai mulţi kilometri decât o vor face cei mai mulţi oameni în viaţa lor. Totul a început de la curiozitatea pe care i-o stârnea triatlonul. „Mi se părea fabulos“, spune el. Însă abia după prima competiţie de la Timișoara, unde nu mai voia să iasă din râul Bega de la cât de rece era apa, iar „ficatul și-a făcut de cap, că a trebuit să mă opresc de câteva ori“, a realizat ce înseamnă cursa de triatlon.

Experienţa din Timișoara l-a motivat și mai mult, iar în 2007 a participat la primul său Ironman (Ironman Extreme Man Nagyatad) din Ungaria. A reușit să termine cei 226 de kilometri de ­înotat, pedalat și alergat în 10 ore și 39 de minute, câștigând astfel locul trei la categoria sa. „Când terminam o competiţie de Ironman, acea emoţie resimţită după zece ore de efort nu poate fi descrisă în cuvinte. Munca pe care ai depus-o în spate luni și ani de zile prinde viaţă și te recompensează. Știi că ai dat tot și știi că ești versiunea mult mai bună a anului precedent“, povestește Mihai. Acum, Mihai e unul dintre cei mai buni și cunoscuţi triatloniști din România. Nu e de mirare că în această vară organizatorii Transfierului, un triatlon dificil desfășurat pe serpentinele Transfăgărășanului (cu proba de înot în lacul Vidraru), l-au ales drept imagine a evenimentului.

1/Antrenează-te progresiv

Ca să poată participa la Campionatul Mondial de Ironman de la Kona, Mihai trebuia să se claseze pe primele poziţii la alte competiţii Ironman afiliate. El a reușit să se califice după ce-a participat în iunie 2015 la Ironman Klagenfurt din Austria, unde a luat locul trei, cu nouă ore și 15 minute. Pentru acest timp, care i-a adus și recordul naţional la triatlon pe distanţă lungă, Mihai s-a antrenat șapte luni, însă marea provocare acum începea: în patru luni, trupul său trebuia să fie gata din nou pentru cea mai grea competiţie Ironman din lume.

 

„Americanii au o vorbă: train to train (antrenează-te ca să ajungi la nivelul la care să te poţi antrena)“, e unul dintre principiile după care Mihai își ghidează pregătirile. Chiar dacă și-a călit deja trupul în zecile de competiţii de anduranţă, el își începe fiecare plan de pregătire pentru un concurs cu antrenamente ușoare – de la alergări, plimbări cu bicicleta sau înot în bazin, o sesiune nu depășește mai mult de o oră. „Corpul trebuie să înţeleagă că urmează o perioadă de acomodare, de adaptare la efort și să își dea seama că trebuie să-și pornească din nou motoarele“, spune Mihai.

Odată ce-a trecut perioada de acomodare, antrenamentul lui urmează o linie progresivă, iar fiecare sesiune trebuie să atingă unul dintre cele cinci piloane: acumulare, intensitate, tehnică, forţă şi mobilitate. „Când faci un plan de antrenament, trebuie să ai în vedere care sunt calităţile tale. Sunt mai bun la alergare decât la înot și la bicicletă, prin urmare, în următoarele săptămâni voi avea maximum trei sesiuni de alergare pe săptămână, voi avea patru sesiuni de bicicletă și patru de înot. Trebuie să îţi îndrepţi resursele către punctele slabe, la asta se rezumă“, povestește el.

2/Înot: perfecţionează-ţi stilul

Pentru a face faţă probei de înot, Mihai s-a antrenat, în medie, de câte patru ori pe săptămână, în sesiuni de o oră și jumătate. După încălzirea obligatorie, trecea la exerciţiile de tehnică, unde punea foarte mult accent pe întinderea pe apă și efectuarea corespunzătoare a biomecanicii înotului. Cu alte cuvinte, încerca să găsească cel mai eficient mod de a scoate braţul din apă, cum să întindă coatele sau cum să ţină picioarele. Apoi urmau turele de bazin, unde începea ușor cu 200 de metri și creștea la 400, 800 de metri – „pornesc foarte ușor, iar spre final, cu cât mă apropii de sfârșitul probei, încep să accelerez“.

Ironman Hawaii

Înotul, adaugă el, e un sport foarte tehnic, cu nivel de regresie foarte mare. Astfel, orice abatere de la program se vede imediat în performanţă. „Dacă ai o perioadă de volum, șase-șapte luni când înoţi continuu, iar timp de două săptămâni nu mai faci absolut deloc înot, pierzi undeva pe la 40% din pregătirea ta fizică“, spune el.

Mihai își încheia antrenamentul în bazin cu diferite exerciţii ca înotul pe sub apă, care-l ajutau la dezvoltatea capacităţii pulmonare. „Când exersezi nu înseamnă că trebuie să faci ce ai de făcut mecanic. Înotul constă în adaptare, în a găsi cea mai bună versiune de-a ta. Dacă nu te autocorectezi și nu încerci să devii mai bun la înot, înseamnă că ai făcut-o degeaba. Înseamnă că a fost un antrenament fizic și atât“, spune el.

3/ Ciclism: Cunoaște-ţi limitele

 

Una din cele mai importante lecţii pe care trebuie să le înveţe un triatlonist e dozarea energiei. Iar acest principiu îl aplică și Mihai în pregătire: nu face mai mult de un antrenament de intensitate pe zi. „Dacă voi avea două sesiuni, rezultatele la bicicletă vor fi undeva la 80%, poate chiar mai puţin, pentru că sunt deja obosit de la înot“, spune el.

Pregătirile pentru proba de bicicletă înseamnă ture de trei ore care, în perioada de acumulare, pot ajunge chiar și la șapte. În urmă cu doi ani, a trecut de 240 de kilometri, cei mai mulţi kilometri pedalaţi într-o sesiune. Ca și-n cazul înotului, la fiecare antrenament, el își testează tehnica, intensitatea și mobilitatea. Când vine vorba de sesiunile de intensitate, Mihai spune că acestea nu depășeau mai mult de o oră jumătate.

Un antrenament simplu poate începe cu 200 de metri sprint, apoi trece la contratimp pe distanţe de cinci, 20 sau 40 de kilometri. Ca să-și îmbunătăţească performanţa, Mihai era atent în timpul pedalării la poziţia trupului pe bicicletă, dar și la stilul de pedalat, care joacă un rol important.

În timpul competiţiei, preferă să se alimenteze atunci când pedalează. „În timp ce alergi e greu de ingerat şi nu poţi să respiri.“ Prin urmare, la antrenamente se concentra și asupra acestui aspect și testa reacţia organismului său la diferite regimuri alimentare. „Am mâncat asta, ia să vedem ce putere îmi oferă“?



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here