De ce „gras dar în formă” e mai rău decât să nu faci sport deloc

0
965

De Michelle Malia. Foto: Guliver/Thinkstock. Adaptare: Casa de Traduceri 

Dacă ai câteva kilograme în plus în zona abdomenului, poți să faci câte Burpees vrei sau să mergi cu bicicleta oricât dorești, tot nu va fi suficient ca să te salveze:  Este mai periculos să fii obez decât să fii inactiv, sugerează un nou studiu din Suedia.

Pentru a răspunde la întrebarea dacă sportul poate compensa riscurile prezentate de obezitate, cercetătorii au măsurat indicele de masă corporală (BMI) și nivelul de fitness la peste 1,3 milioane de bărbați tineri.

Apoi, au urmărit numărul de decese care au apărut în următorii 29 de ani.

Cercetătorii au descoperit că bărbații cu cel mai mic nivel de fitness care s-au menținut într-un BMI normal – între 18,5 și 24,9 – prezentau de fapt o probabilitate cu 30 de procente mai mică de a deceda în perioada respectivă față de bărbații obezi – cu un BMI de 30 sau mai mult – cu nivelurile cele mai mari de fitness aerobic.

Nu este foarte clar de ce greutatea suplimentară elimină efectele pozitive ale fitnessului. Și este important de observat că studiul a utilizat BMI pentru a măsura obezitatea, care nu face diferența între grăsime și masă musculară.

De exemplu, Dwayne „The Rock” Johnson este practic obez. Dar nimeni n-ar putea vreodată să spună despre el că e gras.

Dar corelația identificată aici de cercetători se datorează probabil unui procent ridicat de grăsime corporală, nu de masă musculară, care creează greutatea suplimentară.

Iar acest lucru este probabil datorat hormonilor inflamatori secretați de țesutul adipos, spune dr. Kevin Davy, director al Centrului de cercetare translațională a obezității Fralin din cadrul Institutului Politehnic din Virginia

Mai mult țesut adipos înseamnă mai multă inflamație, care este corelată cu dezvoltarea mai multor afecțiuni grave, precum bolile de inimă sau depresia, adaugă el. 

Acum, nu înțelegeți că sportul nu ajută. De fapt, atunci când studiul a analizat bărbații în general, a descoperit că cei cu nivelul cel mai ridicat de fitness prezentau o probabilitate de cel puțin două ori mai mică de deces din orice cauză decât bărbații cu nivelul cel mai scăzut de fitness.

Doar că, cu cât porți mai multă grăsime după tine, cu atât mai puține beneficii pare să aibă sportul, spune autorul studiului, Dr. Peter Nordström.

Iar acest lucru poate fi datorat faptului că inflamația generată de țesutul adipos poate suprima hormonii anti-inflamatori produși în timpul sportului, care altfel ar lucra pentru reducerea riscului de boli metabolice sau cardiace, spune Davy.

Prin urmare, nu este suficient doar să faci sport. Trebuie să reduci grăsimea din zona abdomenului – tipul de grăsime care este cel mai mult asociat cu probleme grave de sănătate – cu un program de antrenamente care crește masa musculară în zonele care turează metabolismul și să alegi o dietă care să te ajute să scapi de kilogramele nedorite.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here