Cum sa alergi in conditii extreme

0
198

De Teodora Lozan, foto: arhiva personala Andrei Rosu

Pentru un maratonist inrait, conditiile extreme nu sunt motiv de abandon, ci mai degraba motorul care alimenteaza ambitia. Andrei Rosu, recordmanul mondial, este de parere ca cele mai dificile conditii sunt acelea pentru care nu esti pregatit.
Andrei a fost inregistrat in World Records Academy pentru ca a alergat 7 maratoane si 7 ultramaratoane pe 7 continente. Invata de la el cum sa alergi pe temperaturi scazute sau prea ridicate ori la mare altitudine.

TRANSFORMA VREMEA INTR-UN ALIAT
„Poti face din orice alergare, oricat de simpla, una extrema, alergand o distanta pentru care nu esti antrenat sau fiind echipat necorespunzator“, spune Andrei Rosu. Este important sa profiti de conditiile meteo nefavorabile si sa te antrenezi chiar atunci cand nu prea iti vine sa iesi din casa. „Cei care ma cunosc stiu ca ma bucur atunci cand la meteo se anunta cod galben, portocaliu sau rosu. Si asta pentru ca prefer astfel de conditii de antrenament.“

FII GATA PENTRU TEMPERATURI RIDICATE
Pe langa deshidratare, alergarea la temperaturi ridicate creste riscul de probleme cardiace sau hiponatremie (concentratie scazuta de sodiu in sange). Atunci cand te antrenezi la temperaturi ridicate sau in conditii de umiditate crescuta, e important sa iti iei cateva masuri de precautie:
Hidrateaza-te corespunzator. Ideal ar fi sa bei, la fiecare 15 minute, cel putin 180-360 mililitri de apa. Daca alergarea va dura mai mult de o ora, alege bauturi bogate in sodiu sau alti electroliti.
Nu uita de factorul de protectie solara. Si alege un produs rezistent la transpiratie.
Poarta palarie si haine in culori deschise – acestea reflecta razele soarelui, asa ca vei resimti ceva mai putin temperaturile mari. In plus, alege produse din tesaturi high-tech, care tin umezeala la distanta.
Fa-ti incalzirea intr-un loc cu umbra. Iti va ajuta corpul sa se obisnuiasca treptat cu temperatura extrema.

ALEGE-TI CU GRIJA ECHIPAMENTUL
Nu uita sa dai o raita prin magazinele cu echipament sportiv. „Chiar si doi-trei kilometri alergati in oras, prin ploaie si vant, pot avea efecte devastatoare pentru un alergator imbracat intr-un tricou de bumbac“, explica Andrei. „Nu exista vreme rea, ci doar imbracaminte neadecvata.“ Te poti apara de un vant puternic cu un windstopper bun, iar unui drum alunecos ii poti face fata cand porti pantofi sport de trail buni. „Din fericire, in ziua de azi nu mai avem scuza ca in Romania nu exista echipament adecvat“, povesteste Andrei, explicand cum pantalonii purtati de el la Polul Nord au fost achizitionati din Decathlon, cu 80 de lei. Mai mult, acum exista multe magazine deschise de alpinisti, in care sunt reprezentate marci importante cum ar fi Mammut sau North Face. Pentru alegerea echipamentului sau, Andrei a apelat la alpinistul David Neacsu, proprietarul magazinului Himalaya.

INTARESTE-TI PSIHICUL
„Singurul mediu in care echipamentul conteaza mai putin este altitudinea (mai mare de 4.000-5.000 de metri), unde oxigenul pe care il primeste organismul este la jumatate din cantitatea normala. Unicul remediu este un psihic bun“, povesteste Andrei despre maratonul din Everest, care a pornit de la 5.400 de metri. A fost singura expeditie pentru care nu a putut sa simuleze conditii asemanatoare de desfasurare in antrenamentele sale. „Cel mai sus urcasem la aproape 3.000 de metri si imi amintesc ca avusesem dureri de cap dupa doar 2.500 de metri. La 5.400 de metri te simti ca si cum ai avea nasul infundat si un prosop in gura, dar indata ce cobori sub 3.000-4.000 de metri, parca ai patru plamani.“ Este esential de retinut ca nu limitele fi zice sunt cele care creeaza probleme, ci limitele psihice. Ca sa combati aceste limite, ai nevoie de motivatii puternice si foarte multa sustinere.

MERGI LA MEDIC INAINTE DE CONCURS
La majoritatea concursurilor se cere o adeverinta prin care se dovedeste ca participantul este apt din punct de vedere medical. „Chiar daca nu mi s-ar cere, as face in continuare analize si teste de efort la fiecare sase luni, pentru a ma asigura ca sunt pe drumul cel bun“, marturiseste Andrei. Analizele pe care le face sunt „ale corporatistului clasic“, la o clinica privata. In plus, el mai face si un test de efort, care consta in mersul accelerat pe o banda de alergare. In timpul exercitiului, este conectat, prin intermediul unor ventuze, la un aparat care genereaza o cardiograma. „Rezultatul e incurajator si investitia merita: zero accidentari si 100% rata de terminare a competitiilor. Sper sa am acelasi rezultat si peste 50 de ani!“



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here