Cum să crești randamentul unui antrenament în zilele de vară

0
1432
Antrenament vara

Problema apare în cazul temperaturilor extreme care, în majoritatea cazurilor, dăunează organismului, mai ales dacă este supus unor eforturi fizice susţinute.

Dr. Vlad Predescu, chirurg ortoped specializat în medicină sportivă, ne împărtăşeşte din experiența sa, sfătuindu-ne cum să creştem randamentul antrenamentelor pe perioada verii.

Cel mai important lucru de menţionat: rezistenţa la căldură depinde de cât de în formă este organismul.

Dacă corpul este antrenat, problemele sunt minime şi ţin mai mult de adaptabilitate. În mod normal, avem nevoie de aproximativ zece zile de pregătire pentru a creşte capacitatea de transpiraţie şi de adaptare la efort pe vreme caniculară.

Dr. Predescu ne recomandă ca, la începutul antrenamentului, exerciţiile să fie ceva mai uşoare, pentru a evita supraîncălzirea organismului. Creierul, în mod inconştient, are tendinţa de a scădea forţa musculară şi viteza de contracţie a muşchilor pentru a limita producerea suplimentară de căldură.

De altfel, această supraîncălzire cauzată de sistemul muscular este răspunzătoare de apariţia simptomelor similare cu insolaţia. Prin urmare, este de aşteptat că viteză de reacţie şi rezistenţă să fie mai scăzute decât în zilele răcoroase de primăvară.

Din punct de vedere medical, prin transpiraţie, organismul realizează scăderea temperaturii corpului, fiind o reacţie de apărare. Este confirmat faptul că studiile recente au dovedit că nivelul de performanţă al sportivilor scade cu 1-3% la fiecare 5ºC înregistrate peste nivelul nostru de confort ambiental.

Deci, în zilele caniculare de vara, cu temperaturi de peste 40ºC, randamentul nostru poate fi şi cu 10% mai mic decât în mod obişnuit.

Dacă te pregăteşti pentru o competiţie sau pentru un program fizic foarte intens, este bine să începi un regim complet de hidratare cu cel puţin 3 zile înainte de eveniment. Să nu uităm un lucru foarte important: cu cât corpul înmagazinează mai multe lichide, cu atât poate elimina mai uşor căldură generată atunci când facem sport la temperaturi înalte.

Nu uitaţi însă să nu consumaţi apă sau sucuri foarte reci: acestea sunt periculoase dacă temperatura lor are sub 10ºC deoarece pot provoca vasoconstrictie periferică şi stres digestiv, mai ales persoanelor mai sensibile.

În cazul în care avem de obţinut un rezultat important şi trebuie să beneficiem de maximum pe care îl poate oferi corpul nostru într-o zi călduroasă, atunci trebuie practicată o tehnică de răcire a organismului înainte de concurs.

Astfel, timp de 30 minute, sportivul de performanţă stă în apă rece sau într-o camera cu aer conditinot astfel încât să coboare temperatura corpului cu 1-2ºC. După aceasta, poate intra în competiţie şi va avea o performanţă mai bună şi, mai ales, va rezistă mai bine la efort.

Dacă mergem cu bicicleta şi avem tendinţa să ne supraîncălzim, cel mai simplu este să turnam apă rece pe cap şi pe corp iar aceasta, prin evaporare, va duce la răcirea organismului.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here