Cum devii dependent de alergare

5 august 2015

Acest stimulent natural încă nu este pe deplin înțeles. Greg Gerdeman, profesor asistent de biologie la Colegiul Eckerd, ne spune cum stă treaba.

Screen Shot 2015-08-05 at 10.37.01 copy

De K. Aeisha Fetters. Adaptare de Irina Mereacre. Ilustrație: Headcase Design.

1/Intri în ritm

Când ieși din zona de confort (cum ar fi după ce alergi 30 de minute la 80% din ritmul cardiac maxim), celule specializate secretă substanțe ce-ți schimbă dispoziția: endorfinele – niște opiodide – și anadaminele, asemănătoare cu tetrahidrocanabinolul (THC) din marijuana.

2/Efectul endorfinelor

Sângele tău transportă cele două substanțe spre bariera hematoencefalică (sânge-creier) – portarul celulelor cerebrale. Anadaminele pătrund ușor. Endorfinele sunt mari, așa că puține reușesc să treacă bariera. Nicio problemă: și creierul tău produce endorfine. Ambele substanțe îți cresc buna dispoziție.

3/Creierul: „ce durere?“

Cele două substanțe care te binedispun sunt acum prezente în sistemul nervos central, unde reduc puterea de semnalizare a senzorilor durerii – nociceptori (aceștia se extind din măduva spinării). Rezultatul: nu realizezi câte calorii arzi alergând.

4/Începi să simți euforia

Endorfinele încetinesc activitatea din regiunile prefrontală și limbică a creierului, care reglează emoțiile și motivația. Începi să fii calm și te simți confortabil. Cu cât ajung mai multe endorfine în aceste zone, cu atât ai mai multe șanse să devii euforic.

5/Atingi apogeul

Anadaminele declanșează eliberarea dopaminei, un neurotransmițător care contribuie la creșterea libidoului, a plăcerii și a dependenței. De asemenea, aderă la receptorii canabinoizi din circuitul plăcerii din creier. De aici, se trimit către tot creierul vibrații de extaz, minute sau chiar ore la rând. (Fără să încalci legea!)



Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți