Ce e mult strică

23 martie 2011

Legumele? Iubește-le! Sexul? Cît mai mult. Dar las-o mai moale cu celelalte lucruri despre care știi că sînt sănătoase (inclusiv cafeaua)
de Jim Gorman
fotografie de Lucas Zarebinski
editat de dr. Silviu Zărnescu

1-sanatate-e-mult.jpg
Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →

Legumele? Iubește-le! Sexul? Cît mai mult. Dar las-o mai moale cu celelalte lucruri despre care știi că sînt sănătoase (inclusiv cafeaua)
de Jim Gorman
fotografie de Lucas Zarebinski
editat de dr. Silviu Zărnescu

Să-ți trăiești toată viața apăsînd la maximum pedala de accelerație este imposibil de realizat. După cîteva ture, vei spune stop și vei prefera o binemeritată odihnă. Dar oare cum stau lucrurile cînd exagerezi cu obiceiurile despre care știi că îți fac atît de bine? Somnul, de exemplu. Sau cafeaua. Sau antioxidanții. Avînd în vedere că sînt considerate în mod firesc benefice, chiar cu potențial de a salva vieți, este bine să le folosim în cantități nelimitate? Pînă la urmă, cunoști pe cineva care să chefuiască întruna cu antioxidanți?
Răspunsul este evident: nu cunoști pe nimeni. Și tocmai asta e problema. Așa că am cercetat rezultatele studiilor clinice și am cerut părerile diferiților specialiști. În procesul de căutare, am fost uimiți să aflăm că nu există informații privind efectele masturbării sau ale sexului. Valabil și pentru fructe și legume. Iar partea întunecată a altor lucruri destinate, teoretic, îmbunătățirii sănătății ne-a surprins. Toxicologii au o expresie pentru a defini această situație: „efectul toxic depinde de doză“. Ceea ce se adeverește pe deplin în cazul următoarelor cinci lucruri „bune“.
Și bun, și rău: Somnul
Avînd în vedere că lipsa somnului nocturn te îngrașă, îți diminuează puterea minții și îți crește riscul de apariție a bolilor cardiovasculare, înseamnă că a ațipi tot timpul este ceea ce îți recomandă medicul, nu? Ei bine, nu! Un studiu din 2010, apărut în revista de specialitate Sleep, afirmă că bărbații care dorm mai mult de 9 ore pe noapte sînt cu 43% mai predispuși de a face boli de inimă decît cei care dorm 7 ore.
Dar este totuși posibil să faci parte din minoritatea celor care au nevoie în mod normal de mai mult somn. E OK, atîta timp cît te trezești odihnit și cu capul limpede a doua zi dimineața. Specialiștii în somnologie susțin că, dacă te simți adormit dimineața, ceva îți afectează calitatea somnului. Poate fi vorba despre sindromul de apnee în somn sau de cel al picioarelor neliniștite.
Trezește-te mai ușor: Dacă dormi prea mult, programează televizorul să te trezească, combinația dintre zgomot și lumină este mai stimulantă decît alarma ceasului deșteptător, susțin specialiștii. Asta deoarece lumina dă de înțeles creierului că trebuie să înceteze să mai producă hormonul somnului, melatonina.

Și bune, și rele: Antibioticele
Mulți dintre medici insistă să bată cuiele cu ajutorul șurubelniței, adică prescriu antibiotice care sînt destinate tratării infecțiilor bacteriene pentru afecțiuni virale. Cel mai bun exemplu sînt infecțiile căilor respiratorii superioare. 75% dintre rețetele cu antibiotic sînt prescrise pentru tratarea lor, în timp ce 90% dintre aceste afecțiuni sînt cauzate de infecții virale. Și care este consecința? Folosirea excesivă a antibioticelor duce la apariția rezistenței bacteriilor la tratament, prin meca-nisme precum enzima NDM 1 sau infecțiile cutanate cu stafilococi rezistenți la meticilină.
Luptă eficient: Întreabă-ți medicul dacă afecțiunea nu poate fi tratată cu medicamente simptomatice sau cu un antibiotic de primă linie, precum ampicilina sau penicilina, în loc de unul cu spectru larg, precum azitromi-cina.

Și bună, și rea: Cafeaua

Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →


Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți