Avem nevoie de manualul de sport?

0
239

De Valentina Nicolae. Foto: Guliver/Getty Images

Manualul de educaţie fizică și sport pentru clasa a V-a e aici. Ce părere au specialiștii din domeniu și elevii? Află în continuare. 

Vestea introducerii manualului de educaţie fizică și sport în programa școlară a iscat discuţii controversate și a pus iar sub semnul întrebării demersurile pentru îmbunătăţirea sistemului de învăţământ din România. Părinţii s-au plâns că manualele vor îngreuna și mai tare ghiozdanele copiilor și că Ministerul Educaţiei Naţionale cheltuiește bugetul pe lucruri neimportante, în timp ce clădirile unor școli sunt atât de deteriorate, încât stau să cadă peste copii; manualele nu sosesc la timp; rata abandonului școlar și a analfabetismului funcţional este printre cele mai mari din Europa; cadrele didactice sunt slab pregătite și prost plătite etc.

Ministrul Liviu Pop a răspuns criticilor spunând că „nu este influenţată ora de sport de apariţia acestui manual“. Referitor la întârzierea livrării manualelor de matematică și română, a explicat că generaţia copiilor care sunt acum în clasa a V-a „nu a avut niciodată manualele la început de an școlar“, din motive ce ţin de o „mafie a manualelor auxiliare“.

Dorin Stoican, unul dintre coautorii manualului, a combătut acuzaţiile de inutilitate în lungi postări pe Facebook, în care și-a exprimat dezamăgirea că „s-au emis păreri fără o pregătire de specialitate și fără, culmea!, ca acest manual să fi fost răsfoit“.

Așa că am rugat câţiva specialiști în educaţie fizică și sport să arunce o privire peste manual și să ne spună o părere avizată despre conţinutul, structura și necesitatea unui astfel de material. Unii au semnalat greșeli în explicarea unor exerciţii, cu precădere cele despre ridicări și respiraţie. Execuţia lor este fie incorect sau incomplet explicată, fie nu se potrivește cu imaginea folosită pentru a ilustra exerciţiul.

„Manualul pare foarte stufos“, crede Izabela Lăcătuș, fostă gimnastă de performanţă, campioană mondială în 2000 la gimnastică aerobică, în prezent formator de instructori de aerobic și coordonator al grupelor de aerobic în cadrul World Class România. „Temele abordate, însă, sunt de mare ajutor. Sunt exerciţii de front și formaţii, sunt abordate lordoza, scolioza, care ar trebui să fie cunoscute.“ Dar limbajul folosit este același cu cel folosit la facultate, spune gimnasta, iar asta o face să se întrebe ce s-a vrut cu acest manual și să pună la îndoială utilitatea lui. „E prea academic. E OK pentru profesori să vorbească așa, dar pentru înţelegerea copilului e prea mult“, spune Izabela.

Ion Bărbăcioru, un fost fotbalist care a jucat la echipe ca Dinamo și Poli Iași, este profesor de sport și, în prezent, antrenor de fotbal feminin. Nu a răsfoit manualul, dar nici nu vrea să audă de el, pentru că e profesor de sport de ani buni și are suficientă experienţă încât să știe dacă ceva este bine sau nu. În plus, bănuiește în acest demers de introducere a manualului de sport o mișcare de discreditare a educaţiei fizice ca disciplină școlară. „Educaţia fizică e ca sora vitregă a celorlalte materii. Acum nu știu de ce se încearcă tot o tentativă de a o pune la colţ, pentru că o va blama toată lumea când aude de manual de sport. Ce face copilul, se închide în casă și conspectează pe calculator ce a citit, ca să-i recite profesorului la ore? Educaţia fizică înseamnă educaţie fizică“, încheie hotărât antrenorul.

„Au încărcat o materie care ar trebui să fie distractivă și care ar trebui să-i ajute pe copii să se relaxeze și cumva s-o îndrăgească”, spune Cristina Neacșu, profesor de sport, antrenor de kinetoterapie și motricitate specială și instructor de fitness la World Class România. „Cred că mai degrabă puteau să facă un ghid despre igienă, siguranţă și echipament.“ Sunt tot mai puţini copii care fac sport, iar manualul va pune pe fugă copiii, în loc să-i atragă spre educaţia fizică. Spune că informaţiile din manual sunt lucruri pe care le-a învăţat în facultate și că ele își au rostul pentru elevii care învaţă la o școală de profil. „Per total, sună a «ţara arde și baba se piaptănă». N-avem manuale la română și matematică, dar avem la educaţie fizică și sport. Cred că sunt alte lucruri în învăţământ care trebuie să se întâmple, nu manualul de sport.“

Alexandru Valah, formator de antrenori de fitness și instructor cu 10 ani de experienţă, spune că „nu cred că o să stea nimeni să citească atâta. Decât dacă ora de sport se transformă în oră de lectură“. Crede că focusul e pe teorie, nu pe sport și că exerciţiul fizic se face prin practică. Spune că, în sistemul nostru de învăţământ oricum aglomerat, manualul îi va îndepărta pe copii de sport, „dacă îl percep din clasa a cincea ca pe o chestie silită, ca pe matematică, la care trebuie tocit“. Despre manual, Alex spune că trebuie îmbunătăţit la modul de exprimare, pentru că limbajul este greoi, iar structura capitolelor ar trebui regândită. „Ultimele două capitole ar trebui să fie primele. În prima oră de sport învăţăm reguli de igienă, comportament și atitudini.“ În plus, ar trebui să existe informaţii despre echilibrul în alimentaţie.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here