Antrenează-ți creierul pentru mușchi mari

23 ianuarie 2015

Nu mai ești motivat să faci sport? Totul e doar în capul tău. Creierul tău s-a setat să îți țină corpul în repaus. Îți dăm cinci modalități prin care îl poți reseta.

Previous1 din 6Next
Poți folosi tastele ← →

Mai știi cum a fost prima oară când prietena ta și-a băgat mâna în pantalonii tăi și a dus-o apoi mai jos… și mai jos? Acum, imaginează-ți că muști dintr-o prăjitură fierbinte, untoasă. Și mai ții minte când copiii mai mari vă alergau pe tine și pe prietenii tăi? Fugeai ca și cum viața ta depindea de asta, iar odată ce credeai că ai scăpat, te simțeai cuprins de euforie.

În oricare dintre cazuri, circuitele de supraviețuire ale creierului tău îți înecau sinapsele cu dopamină și alte substanțe care asigură senzația de recompensă, pregătindu-te să faci sex, să mănânci, să lupți, s-o iei la sănătoasa sau să legi prietenii – în funcție de situație. Este posibil ca în primele luni de antrenamente să ai sentimente la fel de copleșitoare, ca de exemplu atunci când prietena ta îți privește bustul gol.

Din punct de vedere evolutiv, lucrurile sunt clare: exercițiul nu doar că îți stimulează sex-appeal-ul, dar, în plus, pe măsură ce intri într-o formă tot mai bună, îți crește șansele să trăiești ca să te bucuri de următoarea masă. Cel puțin așa văd situația centrele de recompensă ale creierului tău (cortexul frontal și nucleus accumbens); ele nu realizează că antrenamentul fizic nu este de fapt o condiție pentru a supraviețui în lumea modernă. În fapt, exercițiul arde calorii care ar putea fi folosite pentru a face sex, a fugi sau a lupta.

„Știm că rețeaua care susține în mod voluntar mișcarea și jocul – sau, în acest caz, exercițiul fizic – este legată de aceleași neurocircuite implicate în căutarea și asigurarea hranei“, spune Rodney Dishman, profesor de științe ale exercițiului la Universitatea Georgia; el studiază, de 30 de ani, rolul motivației în activitatea fizică. „Așadar, dacă trupurile noastre au evoluat ca să conserve energie și să reziste unor procese precum pierderea grăsimii, atunci e de la sine înțeles că mintea noastră va încerca să se opună atunci când ne mișcăm prea mult.“

Soluția este să „convingi“ rețeaua creierului tău să păcălească aceste centre ale plăcerii-recompensei astfel încât să perceapă exercițiul drept un factor necesar în supraviețuire. Altfel spus, antrenamentele tale trebuie să stârnească o dorință similară cu cea a actului sexual, să te stimuleze la fel de mult ca atunci când alergi ca să-ți salvezi viața și să-ți ofere o plăcere la fel de intensă ca atunci când muști dintr-o prăjitură apetisantă. Vei reuși asta dacă vei supune antrenamentele tale unor mici modificări.

De Mike Dawson * Adaptare de Irina Mereacre * Ilustrație: Michael Byers

Previous1 din 6Next
Poți folosi tastele ← →


Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți