3 motive pentru care chiar trebuie să mănânci după antrenament

0
589
Știm cu toții că e de dorit mănânci după antrenamente. Dar ce se întâmplă dacă nu facem asta?
Știm cu toții că e de dorit să ronțăim măcar o mică gustare după ce mergem la sală. Dar ce se întâmplă dacă nu facem asta?

Gata cu exercițiile de dimineață dar vai! nu mai e timp să mănânci ceva, nici măcar rapid, înainte să începi alergătura spre birou? Păi nu prea e bine.

De obicei e de dorit să mănânci și să te hidratezi în prima oră de după antrenament, ca să maximizezi beneficiile refacerii organismului și să îți ajuți corpul să se energizeze, spune Victor Self, instructor șef la Flywheel Sports. „Atunci când ești foarte grăbit și renunți la gustarea de după antrenament, ingestia totală de calorii și nutrienți trebuie să compenseze cumva această lipsă pe care corpul tău cu siguranță o resimte”, explică el.

Sigur că dacă se întâmplă uneori să treacă ceva vreme până să mănânci după antrenament nu e atât de rău. Dar dacă devine o obișnuință, poate avea efecte negative atât asupra sănătății cât și a performanței sportive, spune Susan Besser, M.D.. În special antrenamentele de dimineață după care stai câteva ore fără să te alimentezi te vor lăsa lipsit de energie pentru următoarea parte a zilei.

Iată câteva lucruri nedorite, dar care se întâmplă dacă sari peste gustarea de după sport.

  1. Nivel scăzut al zahărului în sânge și senzația de amețeală.

    Dacă faci sport dimineața fără să mănânci la scurt timp după, „corpul va fi nevoit să apeleze la rezervele de energie”, spune Besser. În primul rând va accesa rezervele de glicogen pentru a păstra nivelul de zahăr în sânge (glicemia) la valori acceptabile. Rezervele vor fi refăcute odată ce te alimentezi, dar asta ar putea să dureze o vreme așa încât îți vei obliga corpul ca în perioada aceasta să funcționeze la limită.

    Atunci când creierul trebuie să funcționeze cu resurse minime de energie, e obligat să își încetinească unele funcții. Așa se explică senzația de amețeală sau chiar de leșin pe care o ai dacă a trecut ceva timp fără să mănânci.

    2. Cârcei și pierdere de masă musculară.

    La un moment dat corpul rămâne fără glicogen. „Atunci trebuie să folosească o resursă energetică mai greu de utilizat, anume grăsime, sau, dacă nu are suficientă, va apela la mușchi” explică ea.

    Evident că atunci când corpul degradează mușchii pentru energie, poți pierde din masa musculară. Dacă ai și transpirat mult în timpul antrenamentului, ai pierdut și o groază de electroliți, ceea ce poate duce la cârcei. Dar asta e exact ce nu vreo să se întâmple când faci sport, nu?

    3. Deshidratare.

    Dacă nu mănânci și nu bei, vei fi deshidratat după antrenament. Exercițiile fizice, chiar și în condiții optime de temperatură și umiditate, duc la creșterea nivelului de transpirație și deci de deshidratare, spune Besser.

Deshidratarea are ca efect dezechilibrul electrolitic, care poate provoca aritmii cardiace sau palpitații în unele cazuri, deoarece buna funcționare a inimii și a mușchilor necesită electroliți. „Astfel de lucruri sunt cel mai probabile pentru cei cu malnutriție cronică sau pentru cei care iau diuretice” mai spune ea.

Cel mai bun lucru pe care îl poți face e să te menții hidratat chiar dacă nu iei o gustare imediat. „Apa ajută. Nu ai neapărată nevoie de băuturi electrolitice decât dacă ai un antrenament foarte lung, la temperaturi foarte înalte”. Self adaugă că e de preferat să bei apă și înainte de sport ca să-i oferi corpului suficiente resurse pe care le poate utiliza în transpirație.

Care e mesajul pe care ar fi de dorit să-l luăm la pachet? Că dacă mai vrei să faci câte ceva într-o zi începută cu o alergare bună, ar fi bine să bei și să mănânci la destul de puțin timp după alergare.

 



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here