79 este noul 29

0
390

De Nick Heil. Adaptare de Oana Popa. Pictură de Tim O’Brien

Ce ai de învăţat de la unul din cei mai mari vizionari în materie de fitness din America, cel care și la 79 de ani are pătrăţele.

Domnul Bass parcurge traseul în marș. Drumeţiile astea au o singură regulă: nu-l depăși pe Bass. E o regulă de aur, pentru că, dacă încerci să-l depășești, riști să ai probleme cardiace. Pasul său e alert, ca și cum ar alerga. Panta este abruptă, iar aerul e rarefiat. Parcurgem un traseu aflat la 1.828 metri altitudine, în Munţii Sandia, lângă reședinţa sa din Albuquerque. Clarence Bass parcurge acest traseu de o oră o dată pe săptămână, însă este suficient – combinat cu o sesiune săptămânală de haltere, mers pe jos și un stil de viaţă activ, în fiecare zi – pentru a-l plasa în topul celor mai în formă bărbaţi din Statele Unite, un model de fitness în adevăratul sens al cuvântului, mai ales că, la 79 de ani, nu are rival nicăieri în lume la categoria sa de vârstă.

Dacă n-ai auzit până acum de Bass, ești iertat, deși acesta fost culturist de performanţă și scriitor specializat în fitness, a fost subiectul mai multor cărţi – printre care Second Wind de Lee Berquist și Legends of the Iron Game de Bill Pearl. A scris, la rândul său, nu mai puţin de 10 cărţi. În comparaţie cu alţi promotori ai fitnessului, precum Jack LaLanne, Bill Phillips sau Tony Horton, Bass evită lumina reflectoarelor în favoarea articolelor pline de înţelepciune, cu noţiuni de medicină sportivă sau fiziologie. Este antrenorul bărbaţilor cerebrali, un personaj care, asemenea lui Yoda, este înţelept și retras, oferind observaţii și teorii avangardiste, cu mult înaintea timpului său.

Unul dintre pionierii fitnessului, Bass a contribuit la popularizarea unor concepte ca periodizarea (planificarea sistematică a antrenamentelor sportive) și consumul alimentelor integrale, bogate în nutrimente, dar sărace în calorii, alături de exerciţii cu haltere (ridicări olimpice) și intervale Tabata. Bass a fost unul dintre redactorii revistei Muscle and Fitness timp de 16 ani și a testat tot felul de concepte noi de antrenament pentru a vedea ce funcţionează și ce nu. „Clarence se delimitează de culturiști și halterofili în general, prin înclinaţia sa de a-i asculta pe ceilalţi mai mult decât a vorbi“, spune dr. Ellington Darden, autorul a 45 de cărţi de antrenament. „Pentru mine, acesta este un semn al înţelepciunii sale.“ Dintre toate noţiunile de fitness, probabil cea mai valoroasă este recunoașterea importanţei antrenamentelor cu greutăţi, de intensitate crescută. „Bass vorbea despre antrenamentele intense cu greutăţi cu cel puţin 10 ani înainte ca acestea să fie făcute celebre de CrossFit“, spune Dan John, antrenor de forţă din Salt Lake City. „Te întrebi de unde vine termenul ripped? Ei bine, așa era Clarence. El a adus acest concept în atenţia tuturor.“

Între 20 și 30 de ani, Bass a devenit un halterofil de talie mondială la categoria ridicări olimpice, fiind în stare să ridice 111 kg, la apogeul carierei sale. De la vârsta de 30 de ani, s-a apucat de bodybuilding, reușind să ajungă la un procentaj remarcabil de doar 2,4% grăsime corporală, potrivit evaluării efectuate de Lovelace Foundation for Medical Education and Research in Albuquerque. Cu un fizic ca o planșă anatomică, Bass a câștigat titlul Most Muscular Man, la concursul Mr. USA pentru bărbaţi trecuţi de 40 de ani. Forma sa fizică a rămas neschimbată, chiar și după împlinirea vârstei de 70 de ani, arată portretele sale, realizate de-a lungul timpului, în care apare îmbrăcat în slip și încordat în ipostaze clasice, cu mușchii abdominali asemenea unei carapace de broască ţestoasă și cu venele umflate, ca niște fulgere, de-a lungul mâinilor și picioarelor.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here