Slabeste inteligent

0
85

Cea de-a cincea editie a concursului Da jos burta! a inceput. In acest numar iti prezentam concurentii si programele de nutritie si fitness care ii vor ajuta sa scape de cele mai periculoase depozite de grasime din organism.

Notiunea de aport alimentar optim este relativa, la fel si continutul unei diete ideale. Asta pentru ca fiecare organism este unic si diferit de toate celelalte, in aceeasi masura si metabolismul fiecaruia functioneaza diferit. Primul pas catre scaderea in greutate, fiziologica si care se mentine in timp este sa eviti regimurile drastice, intervalele scurte destinate slabirii, metodele fara o baza stiintifica, si suplimentele alimentare care “fac minuni”. Cu cat masa musculara este mai bine reprezentata cu atat creste si rata metabolica si cu cat scade masamusculara cu atat descreste rata metabolica.

Asa se explica de ce barbatii care au un procent de musculatura mai mare au un metabolism mai rapid decat femeile si de ce o persoana de 20 de ani are un metabolism mai rapid decat una de 70 de ani – din nou, musculatura, care la tineri este mai bine reprezentata. Tesutul muscular arde mai multe calorii decat tesutul adipos si atunci cand musculatura scade, scade si rata metabolica si se ard mai putine calorii.

O modalitate de a creste rata metabolica in timpul unei diete este de a asigura un aport caloric suficient pentru a obtine catabolizarea grasimilor si nu a tesutului muscular, in timp ce se lucreaza la cresterea masei musculare. Sunt recomandate de 2-3 ori pe saptamana sedinte de aerobic, jogging, inot sau mers in ritm rapid sau mers in ritm alert cate 30 de minute zilnic, care vor ajuta la tonifierea musculaturii si arderea grasimilor. Cu cat vei face mai multe exercitii, cu atat masa musculara va creste, iar metabolismul va deveni mai rapid.

Principii in dieta de slabit echilibrata

1. Calculeaza-ti ratia calorica zilnica si invata continutul in nutrienti pentru principalele grupe alimentare. Citeste etichetele alimentelor si constientizeaza ce mananci. Mentinerea organismului in stare de echilibru metabolic presupune ca alimentele sa aduca zilnic cantitatea de kilocalorii (kcal) echivalenta cu consumul energetic. Un aport caloric inferior determina utilizarea substantelor de rezerva (grasimi, glicogen), iar aportul suplimentar se stocheaza sub forma de grasimi.

2. Mananca putin si des, intr-o zi trei mese principale cu doua gustari. Micul dejun este masa “principala” a zilei. Alimentele sunt formate din apa, zaharuri (glucide), grasimi (lipide) si proteine, in proportii diferite. Totodata, ele contin vitamine si minerale, esentiale pentru metabolism si sanatate. Constituentii alimentari trebuie sa se regaseasca in alimentatia zilnica in anumite cantitati precise, excesul sau deficitul lor in alimentatie producand boli. Atunci cand sari peste o masa, organismul se apara depunand o parte din mancare sub forma de rezerve de grasime, pentru o eventuala situatie similara si obtineti astfel un metabolism lent, setat pe depozitare. Mancand des, senzatia de foame este scazuta (glicemie constanta, insulinemie constanta) si vei manca mai putin, organismul folosind alimentele pentru nevoile imediate, fara sa aiba un surplus pe care sa il depoziteze.

3. Mesteca mult, cu inghitituri mici, nu-ti incheia masa inainte de 20 min. Senzatia de satietate apare in circa 15 min din momentul in care incepem sa mancam, adica dupa perioada in care zaharul este absorbit in sange si ajunge la creier, care il depisteaza si declanseaza senzatia de satietate. In concluzie, cei care mananca incet se vor satura cu cantitati mai mici de alimente.

4. Bea suficienta apa ori, de cate ori iti este sete, circa 2 litri pe zi. Apa bauta intre mese scade aciditatea sucului gastric si senzatia de foame.

5. Evita dulciurile rafinate, dar asigurati-ti procentul de glucide, deoarece grasimile si proteinele ard in “focul” glucidelor. Alimentele care contin zahar si grasimi au aproape intotdeauna mai multe calorii decat sunt necesare organismului in momentul respectiv, iar surplusul se va transforma in grasime de rezerva. In cazul in care mananci grasimile in asociere cu zaharul, grasimile se vor absorbi mult mai rapid, suprasolicitand organele care secreta sucurile ce descompun grasimi, in special pancreasul.

6. Evita excesul de sare. Excesul de sare nu ingrasa, dar retine apa in organism – fiecare astfel de kilogram de apa aratand un kilogram in plus pe cantar. Excesul de sare e implicat in aparitia bolilor de inima, HTA, osteoporozei.

7. Evita sa consumi alcool. Consumul de alcool contribuie cu destul de multe calorii la ratia calorica zilnica. Berea contine, in plus, caloriile provenite din fermentatia cerealelor. Orice mancare consumata cu alcool ingrasa mai tare, deoarece acesta impiedica corpul sa arda zahar si grasimi, care se depun in ficat si tesutul adipos. Alcoolul are efect toxic asupra ficatului si creierului. In dieta de slabire alcoolul va fi folosit cu moderatie si prudenta.

8. Adopta o forma de activitate fizica. Asociind dietei o activitate fizica de circa o ora pe zi (circa 500 kcal consumate), poti obtine un ritm de scadere de pana la 4 kg pe luna (ritmul maxim admis, altfel incep sa se arda proteine musculare). Activitatea fizica este indispensabila oricarei diete cu durata mai mare de cateva zile, in caz contrar, organismul se adapteaza la o ratie calorica scazuta, rezultand un metabolism lent, care favorizeaza reingrasarea.

In concluzie, ai grija ca meniul sa contina suficiente calorii pentru o buna functionare a organismului, sa faci exercitii cat mai des si sa mancati echilibrat.

Da Jos Burta 2009!

Dintre cei 10 concurenti (7 cititori inscrisi si 3 invitati), 9 prezinta analize de laborator cu valori modificate, iar dintre acestia, 4 prezinta parametri importanti modificati, dupa cum urmeaza:

• Marian Nitu – 34 ani – valori crescute ale transaminazelor hepatice, glicemiei, trigliceridelor, colesterolului total, LDL si VLDL si valori scazute ale colesterolului HDL.

• Constantin Capdefer – 42 ani – valori crescute ale colesterolului total si LDL si ale testosteronului.

• Cetin Ametcea – 34 ani – valori crescute ale transaminazelor hepatice, glicemiei, trigliceridelor si valori scazute ale colesterolului HDL si VLDL, respectiv ale testosteronului.

• Constantin Moldovanu – 27 ani – valori crescute ale unei transaminaze hepatice – GPT, ureei nitrogen – bun, ale numarului de leucocite, trigliceridelor, colesterolului total si VLDL, respectiv valori scazute ale colesterolului HDL si testosteronului.

Pe intelesul tuturor

Transaminazele hepatice pot avea valori crescute in cazul distrugerii de celule hepatice (hepatita acuta, hepatita cronica, ciroza, cancerul, ficatul de alcoolic). Transaminazele hepatice sunt utilizate pentru diagnosticul diferential al afectiunilor hepatobiliare si pancreatice.

Cresterea glicemiei poate produce perturbari grave organismului. Glicemia marita se intalneste in boli hormonale, care au rolul de a regla concentratia glucozei in sange. Astfel, secretia in exces a hormonilor unor glande (hiopofiza, tiroida, suprarenalele) produce hiperglicemie. Dar cea mai mare crestere a glicemiei se intalneste in diabet.

Totusi, glicemia poate fi intalnita si la persoanele sanatoase daca analiza sangelui s-a facut dupa un consum crescut de dulciuri, daca pacientul a fost supus la stres fizic sau psihic sau daca acesta a ingerat anumite medicamente.

In aceste situatii glicemia revine la normal dupa ce a disparut si cauza care i-a provocat cresterea. Trigliceridele sunt lipide care intra in compozitia grasimilor si au rol energetic. Cresterea lor este produsa de aceleasi cauze care produc si cresterea lipidelor totale, dar trigliceridele in exces prezinta un risc mult mai mare pentru screlozarea arterelor.

Colesterolul este un lipid mai complex. Acesta poate contribui la screlozarea arterelor atunci cand are o valoare marita. Cresterea colesterolului din sange se datoreaza unui consum exagerat de alimente, care contin colesterol, a unei supraalimentatii si unui mod de viata sedentar. Cea mai frecventa cauza a cresterii colesterolului este sinteza foarte crescuta a acestuia de catre organism. Colesterolul mai poate creste si in insuficienta glandei tiroide. Multe persoane confunda starea de obezitate cu un colesterol marit, nestiind ca acesta nu se gaseste in grasimea corpului, ci in sange si in unele organe. Cercetarile recente au aratat ca exista doua feluri de colesterol: “bun” si “rau”. Persoanele care au o cantitate mai mare de colesterol “bun” – HDL – prezinta un risc mai mic de a face ateroscleroza decat persoanele care au in sange o proportie mai mare de colesterol “rau” – LDL.

Testosteronul este hormon sexual masculin, sintetizat majoritar, la barbat. Acesta este responsabil de dezvoltarea caracterelor sexuale secundare la barbati si mentine functia prostatei si a veziculelor seminale. Obezitatea abdominala este determinantul major al concentratiei de testosteron liber, obezitatea gluteala si masa musculara influenteaza foarte putin concentratia acestuia. Scaderea concentratiei de testosteron determina cresterea adipozitatii si scaderea masei musculare, ceea ce intretine fenomenul.

Ureea reprezinta azotul aflat in plasma. Starile asociate cu cresterea concentratiei serice de uree se numesc stari azotemice. Dozarea ureei are drept scop diferentierea intre azotemia prerenala si postrenala. In acelasi timp se poate inregistra un nivel crescut de uree si in cazul unui aport proteic marit.

Un numar crescut de leucocite se poate intalni in infectiile acute cu microbi sau paraziti, in infectiile cronice si in general in toate bolile insotite de febra. Acesta crestere a numarului de leucocite reprezinta modul spontan de aparare a organismului impotriva infectiilor prin fagocitarea si distrugerea microorganismelor patogene.
– Dr. Luana Sahlan, Centrul de sanatate “Luana Sahian si Asociatii”, Str. Filitti C. Ioan, nr. 8, et. 2, ap. 2, Bucuresti, tel. 0744.496.124



1
2
3
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here