Dani Oțil cucerește munții cu motocicleta

5 septembrie 2013

Cel mai frumos moment în viață e startul într-o cursă de enduro. Dani Oțil, moderatorul TV de la Antena 1, pasionat de sporturile extreme, este convins de acest lucru. Motorul e cel care l-a schimbat în profunzime, îl poartă pe poteci umbrite, în văi și goluri alpine și i-a arătat o Românie superbă

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →

Text de Lina Vdovîi • Fotografii de Alex Gâlmeanu

 

Îşi pune casca şi mănuşile de piele.

Se aşază pe motocicletă, porneşte motorul, trage ambreiajul şi, la un minut distanţă de precedentul participant, Dani Oţil porneşte în viteză, cu gândurile îndreptate într-o singură direcţie: cursa. Nu are timp să-şi imagineze cum îi va arăta traseul, să observe munţii sau potecile întortocheate din calea sa. Nu mai contează numărul umbrelor care i se vor strecura în faţă ori ramurile care îi vor zgâria tricoul. 

Toate fricile şi emoţiile i se adună în stomac. „E un cocktail foarte interesant“, povestește Dani. „Startul conţine teama aia care te face să tremuri din toate încheieturile. Ai un sentiment ciudat, mai ales dacă e vreme urâtă sau plouă, iar startul e la cinci dimineaţa.“ 

E o nebunie pe care o adoră. „De aici încolo, faci lucrurile pentru care eşti antrenat, ştii pe ce butoane să apeşi şi te adaptezi la urcările şi coborârile pe care le ai de făcut.“ Iar după ce depăşeşte o curbă periculoasă, îşi îndreaptă privirea spre cer şi devine recunoscător pentru acele momente de bucurie. „Nu ştii de ce, dar vrei să mulţumeşti cuiva. Crezi sau nu în Dumnezeu. Sunt mulţi oameni care nu cred în nimic şi care, după anumite secţiuni în traseu, mulţumesc cuiva: motocicletei, râului, ramului.“

 

Supravieţuire în doi
Pentru Dani Oţil, fiecare zi liberă e un prilej de escapadă cu motocicleta. Până în 2007, când a mers să vadă pentru prima dată o cursă, n-avea niciun hobby. Weekendurile îi erau fade, „mai jucam un fotbal cu prietenii şi cam atât“. Dar după acea duminică, ceva s-a schimbat şi nu şi-a mai găsit liniştea până când nu şi-a cumpărat prima motocicletă, care i-a schimbat toate experienţele ulterioare.

De exemplu, într-o perioadă destul de complicată din viaţa sa, „cu probleme mari acasă“, enduro a fost singura activitate care i-a permis să-şi limpezească gândurile. „Nu reuşeam să mă adun deloc, mergeam la sală, dar nu-mi ieşea nimic şi nici nu mai ştiam în ce fază a antre-namentului sunt. Atunci mă duceam la Buzău, urcam pe munte de două-trei ori şi, de câte ori îmi fugea gândul la problemele de acasă, mă dădea jos o creangă, o piatră ori un buştean. Mai cu durere, mai cu usturime, trebuia să fac o alegere: ori eram pe motor, ori rămâneam cu gândul la problemele de acasă.“

În timp, a observat că norii cenuşii pot fi alungaţi şi altfel, prin fabuloasele prietenii şi relaţii care se leagă între mai mulţi oameni care practică enduro. Lui Dani i se întâmplă adesea, fie din cauza unei furtuni ori a unei erori tehnice, să rămână blocat împreună cu niște colegi printr-o localitate îndepărtată, iar una dintre regulile de aur ale acestui sport e să nu rămână niciunul dintre ei singur în pădure. „Şi atunci dormi lângă el, între motociclete, pe jos, fără cort. În doi e mai simplu. De multe ori nici nu ai cu ce să faci un foc pentru că e ud, trebuie să aştepţi să se facă dimineaţă şi să iei o decizie de supravieţuire.“ Când revin în oraş, fiecare dintre ei ştie că legătura care s-a creat este specială.

Pasionat de tot ce înseamnă extrem şi periculos, Dani zice că nu face lucruri care îi pun viaţa în pericol.

 

Reguli pentru o cursă ideală
Aproape toate weekendurile lui Dani Oţil curg în acelaşi ritm. Vinerea, după Dimineaţa cu Răzvan şi Dani, bărbatul de 30 de ani urcă pe motor şi se lasă purtat de acesta în localităţi cu drumuri încăpăţânate. Se antrenează timp de câteva ore, iar serile „suntem atât de obosiţi că doar mâncăm şi ne culcăm“. Sâmbăta, se trezesc, mănâncă bine, urcă pe motoare şi pleacă în pădure pentru ca duminica, în zori, să o ia de la capăt, cu acelaşi entuziasm.

„Sportul ăsta, extrem enduro, îmbină mai multe elemente. La prima vedere, te duce motocicleta, dar nu e chiar aşa“, iar Dani face distincţia între o motocicletă condusă pe stradă şi un traseu montan, de exemplu. „Noi folosim ghidonul mai puţin, curbele se iau din gaz şi inclusiv felul în care ne poziţionăm pe motocicletă e diferit: nu suntem așezaţi decât 15-20% din timpul competiţiei, în rest stăm în picioare, pe scăriţe.“

Garderoba sportivă este esenţială. „Am mai multe echipamente decât toate hainele mele la un loc, inclusiv cele pentru evenimente.“ Casca şi cizmele, cele care îl protejează de lemne, bolovani sau pietre care sar în mers, sunt cele mai importante. Mai are protecţii pentru genunchi, un soi de orteze ce îmbracă genunchiul, şi o armură pentru loviturile de la ghidonul motocicletei.

Dani nu ţine dietă, însă există câteva reguli pe care le respectă. „Trebuie să ai grijă ce mănânci înainte de cursă sau de antrenament, ca să nu ai probleme după aceea. Este important să îţi înveţi corpul cu nişte ferestre de timp în alimentaţie.“ Efortul fizic nu poate fi întrerupt de o pauză de masă de 20 de minute. Altminteri, devii somnolent, iar ficatul şi pancreasul vor fi primele care vor reacţiona.

Ca să duci cursa până la capăt, trebuie să ştii şi puţină mecanică. Trusa cu ustensile a unui motociclist are dimensiunea unui penar, însă cu acele unelte ar putea, teoretic, să desfacă motocicleta şi să o desfăşoare pe un ziar. Dani nu ştie să-şi dezmembreze vehiculul, însă îi poate repara părţile esenţiale. „În cursele de enduro clasic, nimeni nu are voie să-ţi atingă motocicleta când trebuie să o repari. La noi, în extrem enduro, rămâi de multe ori singur în pădure cu trusa de scule la tine sau cu patentul şi trebuie să faci cumva să ajungi înapoi acasă.“ Însă, dacă te-a ajuns rivalul din urmă, acesta nu va ezita să te ajute. „Am văzut asta acum, la Romaniacs, cea mai grea competiţie de enduro de pe planetă. Profesionişti, cei mai buni oameni care se luptă pentru podium, ajung în locuri imposibile pe care nu le pot depăşi decât în doi sau în trei. Atunci se ajută, iar diferenţa se va face mai târziu, pe traseu“, povesteşte Dani.

 mh_dani_otil_20120629_0182

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Adventure

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți