Numarul 33

Combină şi cucereşte

Foloseşte-te de aceste cupluri de succes pentru a-ţi proteja sănătatea.

Ceea ce părea doar o simplă discuţie amicală la o petrecere a sfîrşit prin a fi o revelaţie. Totul a început acum şase ani, cînd dr. Allan Conney şi dr. George C. Wagner, de la Universitatea Rutgers, au stat de vorbă la o întîlnire cu colegii de breaslă. Amîndoi cercetau efectele pozitive ale cofeinei, dar o făceau din perspective diferite. Wagner studia efectele acesteia asupra maladiei Parkinson, în timp ce Conney investiga relaţia dintre ceaiul verde şi protecţia împotriva cancerului de piele. În urma discuţiei, cei doi au decis să facă schimb de informaţii şi să-şi unească forţele. Rezultatul a fost surprinzător: au descoperit că o combinaţie cofeină - exerciţiu fizic poate ţine departe cancerul de piele. E doar unul din cele cinci cupluri dinamice pe care le-am descoperit în studiile de specialitate.

Citeşte mai departe, ca să afli cum unele combinaţii alimentare simple pot să-ţi fortifice sănătatea.

Peşte + Broccoli

Avantajul: E o combinaţie care poate preveni apariţia cancerului.
Explicaţia ştiinţifică: Tonul şi halibutul conţin seleniu, o substanţă minerală care ridică nivelul unei enzime numite tioredoxin-reductază (TR-1), despre care se ştie că luptă cu cancerul. De asemenea, broccoli conţine sulforafan, un compus care creşte nivelele de TR-1. Cînd cercetătorii britanici au folosit în comun aceste două substanţe nutritive, au observat că asocierea avea o eficienţă de 13 ori mai mare în încetinirea creşterii celulelor canceroase decît folosirea lor în mod separat. Specialiştii cred că, odată cu creşterea nivelului de seleniu din celule, sporeşte şi capacitatea sulforafanului de a mări nivelele de TR-1.

Ce trebuie să faci: Consumă carnea în combinaţie cu legumele. Există numeroase surse de seleniu, în afară de peşte: carnea de vită şi de curcan, nucile braziliene şi ciupercile. Pe de altă parte, legumele crucifere (varză, broccoli, conopidă şi varză de Bruxelles) conţin cantităţi însemnate de sulforafan.

Sos salsa + Avocado

Avantajul: E o combinaţie sănătoasă şi foarte gustoasă.
Explicaţia ştiinţifică: Legumele în culori vii, precum cele folosite în sosuri şi salate, sînt bogate în carotenoizi, pigmenţi puternici care reduc riscul de cancer, boală cardiovasculară şi cataractă. Dar iată o informaţie mai puţin cunoscută: pentru a profita la maximum de aceşti compuşi care luptă cu boala, trebuie să-i mănînci în combinaţie cu grăsimile. Cei de la Ohio University au observat că subiecţii care au adăugat jumătate de avocado la salata lor au absorbit de 5-10 ori mai mult betacaroten şi luteină (carotenoizii din morcovi, respectiv spanac) decît cei care au evitat fructul acesta plin de grăsime. Iar o salată din avocado şi sos salsa creşte de 5 ori absorbţia de licopen (un carotenoid conţinut în roşii).

"Acizii graşi ajută la dizolvarea carotenoizilor în intestin", spune coordonatorul studiului dr. Steve Schwartz. "În plus, aceste lipide contribuie la formarea lipoproteinelor, care transportă carotenoizii prin fluxul sangvin."

Ce trebuie să faci: De cîte ori mănînci legume viu colorate, crude sau gătite, adaugă şi puţină grăsime. Şi nu trebuie să mănînci neapărat avocado. O felie de brînză, două bucăţele de unt sau un sos de salată cu grăsimi vor avea acelaşi efect.

Alune + Bere

Avantajul: Alimentele de bază dintr-un bar te vor ajuta să previi atacurile de cord.
Explicaţia ştiinţifică: Numeroase studii au arătat că toate tipurile de alune şi nuci cresc nivelele de colesterol HDL (bun) şi le scad pe cele de LDL (colesterol "rău"). De asemenea, se consideră că alcoolul subţiază sîngele, prevenind formarea cheagurilor care pot bloca fluxul de sînge spre inimă.

Mai mult, cercetătorii suedezi au descoperit că grăsimea şi fibrele din alune încetinesc absorbţia alcoolului în sînge. Asta te va ajuta să atenuezi efectele unui consum moderat de alcool. Pentru cele mai bune rezultate, mănîncă ceva cu cel puţin un sfert de oră înainte de prima libaţie.

Ce trebuie să faci: Moderaţia e cuvîntul de ordine. 100 g de alune şi 1-2 pahare de bere sau de vin în fiecare zi sînt de ajuns pentru a reduce riscul de boli cardiovasculare, fără să-ţi afecteze greutatea.

Usturoi + Chimen

Avantajul: Alimentele astea luptă cu boala şi nici nu mai trebuie să mesteci gumă după masă.
Explicaţia ştiinţifică: Cercetătorii de la Universitatea Texas susţin că usturoiul şi chimenul conţin compuşi activi care ajută la prevenirea cancerului. Aceşti compuşi acţionează în mod diferit, astfel încît se completează reciproc. În plus, compusul activ din chimen (anetolul) prezintă un avantaj deloc de neglijat: neutralizează mirosul de usturoi. Cercetătorii japonezi au descoperit că anetolul creşte rata de producere a salivei. Saliva inhibă creşterea bacteriilor şi elimină compuşii sulfuroşi eliberaţi de usturoi care produc bine-cunoscutul miros neplăcut în gură.

Ce trebuie să faci: Pentru a-ţi proteja sănătatea, adaugă la fiecare mîncare o combinaţie de usturoi pisat şi seminţe de chimen (seminţele conţin mai mult anetol decît frunzele).

Iată un amestec ideal pentru grătarele de vacă, porc sau pui:

  • 1 linguriţă de seminţe de chimen
  • 2 căţei de usturoi mărunţiţi
  • 2 linguriţe de sare grunjoasă
  • 2 linguriţe de piper negru măcinat

Pune seminţele pe o suprafaţă plată şi zdrobeşte-le cu ajutorul unei tigăi. Combină praful obţinut cu restul ingredientelor şi presară amestecul deasupra cărnii, înainte s-o pui la rotisor sau la grătar.

Cofeină + Exerciţiu fizic

Avantajul: O vizită zilnică la cafenea îţi poate salva pielea.
Explicaţia ştiinţifică: Cercetătorii de la Universitatea Rutgers au descoperit că atunci cînd cobaii expuşi la raze ultraviolete au consumat apă cu cofeină şi au fugit prin labirint, riscul lor de a dezvolta cancer a scăzut semnificativ. Se pare că exerciţiile cardio şi cafeaua au declanşat autodistrugerea celulelor afectate înainte ca acestea să devină canceroase. Iar cînd cele două elemente se combină, efectul nu e cumulativ, ci exponenţial. Cobaii care au ingerat cofeină şi s-au pus pe fugă au scăpat de 2/3 din celulele afectate.

Ce trebuie să faci: Pentru a obţine acelaşi efect, bea una-două ceşti de cafea după fiecare antrenament.

Pericol dublu

Unele cupluri nu sunt făcute să rămînă împreună. Divorţează imediat de aceste combinaţii periculoase.

Frunze de sfeclă + warfarină

Dacă iei un anticoagulant precum warfarina, care se prescrie pentru prevenirea şi tratamentul trombozei venoase, trebuie să eviţi legumele frunzoase (sfecla, spanacul, ştevia sau măcrişul). Acestea conţin un nivel ridicat de vitamina K, care poate anula efectul anticoagulant al medicamentului.

Suc de grepfrut + allegra

Compuşii din grepfrut reduc la tăcere fexofenadina, adică ingredientul activ conţinut de medicamente antialergice precum Allegra sau Telfast. Un studiu recent a demonstrat că o cană de suc de grepfrut poate bloca pentru 24 de ore producerea enzimelor necesare pentru descompunerea medicamentelor de acest gen.

Kava + alcool

Kava este un extract dintr-o plantă ce creşte în zona Pacificului de Sud şi este comercializat ca remediu natural anti-anxietate. Însă ingredienţii ei activi (kavalactonele) acţionează asupra aceluiaşi receptor din creier ca şi alcoolul. Combinaţia lor te va ameţi mai repede şi îţi va afecta percepţia şi echilibrul.

Acorda o nota

Numai membrii autentificati pot acorda note.

Nu exista comentarii in aceasta pagina.

Tu ce crezi?

Numai membrii autentificati pot adauga un comentariu.